De internet incrowd verzandt in waardeloze generalisaties en azijnzeiken!

Social media expert….het wordt bijna een scheldwoord de laatste weken/maanden. Diverse keren zijn er reeds artikelen (toegegeven, ze zijn vaak erg leuk) verschenen die beschrijven dat alle social media experts maar wat slap uit hun nek lullen. De een is gelukkig wat genuanceerder en dus waardevoller, de ander vooral leuk om te lezen doch niet serieus te nemen. Ze verscheen er in september een leuk vermakelijk filmpje op YouTube. Ook op Bijgespijkerd werd door Patrick al eens een artikel in dit licht geschreven, waarin echter duidelijk ruimte was voor nuance. Deze week kwam echter ook het zoveelste ongenuanceerde verhaal online op Spotlighteffect, bijzonder leuk om te lezen doch niet serieus te nemen vanwege het gebrek aan diepgang en onderbouwing. Een waardevol artikel dat in lijn ligt met hetgeen ik ga proberen te beschrijven in deze post is terug te vinden Brian Solis blog PR2.0.

Laat ik voorop stellen dat elke beweging die de hype rondom social media, en de wildgroei van social media experts zonder gerichte opleiding in twijfel trekt zeer welkom is. Tevens heb ook ik een redelijke afkeer van mensen die zichzelf expert of (erger nog) goeroe noemen. Toch duidt de wijze waarop veel artikelen geschreven worden op een maatschappelijke beweging zonder veel toegevoegde waarde, die mij er toe aan zet een reactie te leveren.

Deze beweging heeft in mijn ogen te maken met het zoeken naar een zogenaamd ‘pispaaltje’. Het zoeken naar een groep die kan worden gegeneraliseerd, iets wat in de politiek ook regelmatig gebeurd. Sterker nog, het politieke landschap drijft op basis van generalisaties en het zich afzetten tegen bepaalde groepen. Vaak gaat dit gepaard met een in opkomst zijnde (lees: gehypte) beweging. Al met al dus geheel niet vreemd dat social media en de mensen die er in werken deze maatschappelijke reactie te verwerken krijgen. Enkele jaren geleden waren dezelfde artikelen te lezen over AdWords, een kanaal dat haar waarde voor grote aantallen bedrijven inmiddels heeft bewezen (maar zoals met alle marketingkanalen, voor sommige bedrijven ook niet).

Hetzelfde zal gebeuren met de markt rondom social media en het gebruik daarvan voor marketingdoeleinden. De social media experts die lucht verkopen en niet de juiste achtergronden hebben zullen niet in staat zijn het traject naar professionalisering en gedegen marketingstrategie/integratie te overleven, en vallen dus uiteindelijk weg. Wat overblijft over enkele jaren is een geaccepteerd en krachtig extra marketingcommunicatiekanaal…nothing less, nothing more!

We moeten eens ophouden met het wijzen van onze vingertjes, het heeft namelijk geen enkele meerwaarde. Bovendien wordt een groot aantal zeer gekwalificeerde mensen door het plakken van dit plaatje tekort gedaan. Bloggers, schrijvers en mediamannen die nu afgeven op social media experts beweerde korte tijd terug vaak nog zelf er een te zijn, of willen aandacht krijgen zonder daar een duidelijk doel mee voor ogen te hebben. Deze klanken van afgunst worden namelijk meestal afgeschoten binnen de inmiddels bekende incrowd, hetgeen een waarschuwingsfunctie richting het bedrijfsleven vrijwel verwaarloosd. Dat zou trouwens nog eens een nobel doel zijn, onwetende bedrijven waarschuwen voor social media kwakzalvers…maar dat gebeurd niet, het blijft binnen het bekende clubje. Mag je mij uitleggen wat het nut daarvan is, buiten het puur schoppen van een relletje….

Het vermarkten van organisaties, merken en diensten/producten op internet is een proces dat nog altijd in de kinderschoenen staat, zeker voor de meeste bedrijven. Als er al een verwijt naar het social media wereldje te maken is, dan is dat wel dat het eens af moet van het incrowdgehalte en de aansluiting moet hervinden met de ‘normale’ marketingwereld. Social media is een kanaal dat zeer zeker aantrekkelijk kan zijn voor marketing, maar het blijft wel een kanaal dat net als alle andere marketingkanalen kan en zal functioneren. Social media zal meer en meer een geïntegreerd deel worden van de marketingcommunicatie, ondanks mensen die zeggen dat er geen geld mee te verdienen valt, of mensen die beweren dat het DE nieuwe marketing is.

Dus…voor eens en voor altijd:

  • Social media is NOT the next big thing.
  • Social media is NOT the holy (marketing) grail.
  • Social media an sich is GEEN marketing.
  • Vermarkten via social kan wel degelijk geld opleveren, en besparen.
  • Social media kan succesvol ingezet worden als marketingcommunicatiekanaal, niet meer en niet minder.
  • Waar communicatie is, is marketing. Dus ook binnen social media kanalen.

Kortom, einde discussie, laten we ons focussen op de professionalisering van het internet de het uitbrengen van waardevol advies. En trouwens…sinds wanneer bepalen wij dat advies waardevol of gebakken lucht is, dat lijkt me aan de klant om te beoordelen..toch?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven