Banking 2.0 – Yunoo: social personal finance

 

Midden 2008 werd start-up Yunoo (toen nog Qash) in private beta gelanceerd. De site, opgezet door een aantal studenten, biedt inzicht in de persoonlijke financiële situatie. Ik heb destijds een account aangemaakt. Sinds maart 2009 is Yunoo in public beta, veel tips en suggesties zijn meegenomen in site-aanpassingen en inmiddels kan iedereen een account aanmaken.

Bij The Next Web onlangs in Amsterdam zat de startup bij de finalisten. Yunoo heeft als doel inzicht te geven in je persoonlijke financiën, je financiële kennis te vergroten en je te helpen geld te besparen.

De website ziet er goed uit en voor bezoekers is heldere uitleg te vinden over wat Yunoo is en hoe het werkt. Aan veiligheid en betrouwbaarheid wordt veel aandacht geschonken. Belangrijk natuurlijk voor een site waar je inkomsten en uitgaven invoert.

Hoe werkt Yunoo
Maak een gratis account aan, download transacties vanuit internetbankieren. Maak een rekening aan en importeer je transacties. Label je transacties en cluster ze.

Het downloaden van gegevens bij internetbankieren gaat bij de ene bank makkelijker dan bij de andere. Bestandsformaten en hoever je terug in de tijd kunt verschilt. Bij Abn Amro kun je 18 maanden terug, bij SNS Bank 14 maanden. SNS heeft wel een optie om statusberichten (‘uw pas ligt klaar’ e.d.) te filteren.

Labelen en clusteren = inzicht
Achter de inlog is de site overzichtelijk en het importeren gaat redelijk vlot. Doordat in Yunoo veel soorten uitgaven en inkomsten al zijn categoriseerd en geclusterd gaat het indelen en van je gegevens redelijk snel. Yunoo vervangt zo veel mogelijk codes en nummers al door duidelijke namen. (Dat dit bij Internetbankieren zelf nog niet gebeurt vind ik een gemiste kans.) Het zelf toevoegen van labels geeft je meer inzicht. Ik gebruikte in het verleden pakketten als Quicken en Davilex en het is een groot voordeel dat je bij Yunoo een post aan meer dan 1 (sub)categorie kunt toevoegen. Bij boekhoudpakketten kun je maar 1 categorie kiezen. Bijvoorbeeld als je tankt op vakantie komt deze post in vervoer > brandstof maar ook in je lijst ‘kosten zomervakantie’.

Zakelijk gebruik?
Yunoo is opgezet als social personal finance site maar ik weet dat een kennis van me het als ZZP-er ook zakelijk gebruikt. Aan zakelijk internetbankieren zijn wel kosten verbonden. Soms dient ook voor downloaden van transacties nog een keer extra te worden betaald. Informeer dus vooraf bij je bank.

En de community?
Het onderdeel van de community met tips en vragen beperkt zich tot nu toe tot een blokje met tekstlinks op je startscherm (“Autoverzekering vergelijken loont”). Het is mogelijk om jezelf aan te melden voor groepen. Dit zijn producttypen maar ook onderdelen als ‘consuminderen of ‘financiële crisis. De meeste onderdelen zijn nog niet erg goed gevuld helaas. De social finance community is nog niet erg actief.

Yunoo Social online finance community
Yunoo: Social personal finance

Personalisatie vs vertrouwen
Ik heb nog geen gepersonaliseerde voorstellen gehad om te besparen op bijvoorbeeld abonnementen of verzekeringen. Ik ben benieuwd hoe Yunoo dit verder gaat invullen, het business model is mede gebaseerd op gepersonaliseerde en getargete aanbiedingen.

De vraag is wat de gebruikers accepteren, het gaat immers om vertrouwelijke gegevens. Yunoo slaat de gegevens versleuteld op, onleesbaar voor Yunoo. Men kan dus alleen op basis van overall gegevens per categorie adviseren, wat extra vertrouwen geeft. Vanuit personalisatie bezien maakt dit de relevantie van het aanbod minder. Een andere bron van inkomsten zullen betaalde extra features zijn.

Conclusies
Een handige en nuttige site, een mooi initiatief dat goed werkt, je krijgt daadwerkelijk meer inzicht in je persoonlijke financiën. Gezien de kredietcrisis is de timing in elk geval gunstig. Ik ben benieuwd hoeveel mensen op deze manier hun financiën gaan managen. Bij de banken is downloaden en beheren van transacties tot nu toe een ondergeschoven kindje geweest.

  • Op 1 plaats al je uitgaven en inkomsten inzichtelijk (van alle rekeningen)
  • Webbased & kosteloos dus geen software aanschaf/installatie.
  • Heldere grafieken en overzichten bieden goed inzicht in kosten & uitgaven.
  • Nederlandse partij, geen persoonlijke gegevens gevraagd (behalve een mailadres), diverse veiligheidschecks ingevoerd.
  • De social finance community op Yunoo is nog niet erg actief.
  • Downloaden, importeren en labelen blijft relatief omslachtig. Zipfiles ineens uploaden en -beter nog- integratie met je internetbankieren zou tijd en gedoe schelen (betaalde feature?).
  • Het is afwachten hoe personalisatie van adviezen in de praktijk gestalte krijgt.


Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven