Hier is dan de eerste post in de rubriek Afgezaagd. In deze rubriek bediscussiëren we verschijnselen in het Online marketing & Nieuwe media landschap, waar we het NIET mee eens zijn! Aangezien Bijgespijkerd een kritisch blog is wat discussie promoot, gaan we in deze rubriek dan ook regelmatig een stevige mening innemen. Dit kan zijn over de zoveelste startup waar we niks in zien, of over een onderwerp zoals vandaag.
We beginnen deze serie met het Twittergedrag van Obama!
Het begon allemaal als een sprookje voor elke Online marketing addict….een presidentskandidaat die oog had voor Nieuwe media, en deze ook veelvuldig leek in te gaan zetten. Obama kwam met zijn ‘Obama everywhere’ waarin links stonden naar onder andere zijn Facebook, Myspace, Linkedin, Digg en …… Twitter account.
De Twitteraccount had binnen no time 100.000 followers, en was enorm actief een veelbesproken in de media. Obama kreeg wereldwijd veel lof over zijn gebruik van internet, en ik denk volledig terecht. Ook al weten we natuurlijk allemaal dat hij hier zijn mensen voor heeft 😉
Obama won, zoals iedereen (behalve een deel van Amerika) wilde en verwacht had. Mijn verwachting was dat Obama op dezelfde voet zou doorgaan en zou blijven knallen met social media. Deels gebeurde dit ook, niks dan lof voor bijvoorbeeld de wekelijkse YouTube toespraak. Op Twitter werd het echter van de ene op de andere minuut DOODstil. De laatste post stamt van 5 november……een leven in Twittertermen.
Ik vind dit op mijn vriendelijkst gezegd erg telleurstellend! Op mij komt het over als ‘Overwinning binnen, masker af, terug naar vroeger’. Ik heb hier de afgelopen weken ook al veel discussie over gezien en gehad, met steeds 2 kampen:
(1) Het ‘volkomen met me eens’ kamp, en (2) Het kamp dat zegt: ‘Logisch, Twitter past niet bij een Amerikaanse president’
Op Futurelab kwam ik 10 redenen tegen van topblogger David Armano waarom Obama toch vooral WEL zou moeten blijven Twitteren. Ik heb ze uiteraard in eigen woorden weergegeven:
1] Microinteractie: microinteractie kan zeer snel de attentie van followers opleveren.
2] Portability: Twitters tweeds zijn eenvoudig op mobiel te volgen, een enorme pre voor portability dus.
3] Human feed: Obama’s kamp kan gebeurtenissen snel en eevoudig delen en inzien
4] Listening: Ik denk het belangrijkste punt! Luisteren is voor politiek een must, en dat kan nergens makkelijker en sneller dan op Twitter.
5] Lifestreaming: Twitter kan een zeer effectieve PR tool zijn middels lifestreaming.
6] Immediacy: Nieuws komt eerst op Twitter, dan pas op blogs/nieuwssites en andere media.
7] Support: Twitter followers bleken goede supporters voor Obama’s campagne
8] Convenience: Sneller en makkelijker te updaten dan wat dan ook!
9] Commitment: Nu stoppen komt slecht over, beter zet je door om je commitment aan de followers te bewijzen.
10] Change: Het motto van Obama’s kamp past gewoon zooooo mooi bij de omgeving van Twitter…zonde er niks meer mee te doen.
Bij deze zaag ik dus middels mijn bovenstaande onderbouwing de dodelijke stilte op de Obama Twitteraccount tot de grond toe af!
Ik ben benieuwd hoe ons kritische publiek hier over denkt.