We gebruiken ze steeds meer in onze dagelijkse communicatie: emojis en smileys. Het is dan ook niet verwonderlijk dat emoticons tegenwoordig steeds vaker gebruikt worden in de marketingcommunicatie. Vooral in de communicatie via social media, waar bedrijven interactie uitlokken met hun doelgroep, worden ideogrammen gebruikt om de boodschap extra kracht bij te zetten. Ter inspiratie zijn een aantal creatieve voorbeelden op een rijtje gezet.
1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍
De marketeers van Alpro hebben handig ingespeeld op de mogelijkheden van de like-button. De onderneming heeft op creatieve wijze marktonderzoek gedaan onder haar volgers door te vragen welke Amandeldrink bij hen favoriet is. De vraag mocht worden beantwoord met een emoji, die is geïntegreerd in de like-button van Facebook. Creatief én effectief, deze vorm van interactie. Want zo kom je er achter wat jouw klanten en potentiële klanten vinden en willen.
2. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart 🍆🍑 👉👌
Durex zet emoticons in de voorlichtingscampagnes van de organisatie. De condoomfabrikant wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en communiceert dat via emojis. De condoom behoort nog niet tot het standaardpakket, maar de onderneming stuurt er wel op aan dat deze daar in de toekomst in wordt opgenomen. De maatschappelijke belangen van veilige seks spelen hierbij een grote rol.
3. #doeslief-campagne van SIRE 👍
Met de #doeslief-campagne houdt SIRE Nederland een spiegel voor. De campagne is gericht tegen onaardig gedrag, bijvoorbeeld op social media of in de openbare ruimtes. Stel, je leest een bericht van ene Kim op Twitter: “Wat een kutrecept. Kots!” Wat moet je dan? Moet je met haar meedoen? Nee, de Stichting Ideële Reclame heeft een beter idee. Je kunt beter als reactie tweeten: “Hi Kim. Bedoel je soms dat je gek bent op lekker eten, maar dat jouw voorkeur uitgaat naar een ander recept 👍? #doeslief.”
4. Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te tweeten
Domino’s speelt ook handig in op het veelvuldige gebruik van emoticons. Een pizza bestellen is al erg gemakkelijk, maar de pizzaketen gaat nog een stapje verder. Het enige dat je hoeft te doen, is met je Twitter-account een 🍕 te sturen naar het account van Domino’s op dit kanaal en je hebt je bestelling geplaatst. Dit is overigens alleen mogelijk als je je Twitter-account hebt gekoppeld aan je Domino’s-profiel. Je kunt je voorstellen dat organisaties met dergelijke acties een beter imago creëren en bovendien meer producten of diensten verkopen.
5. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist 🍔
In de marketingcampagne ‘Always Open for Good Times’ van McDonald’s lag de focus volledig op emoticons. De campagne bestond uit vijf verschillende uitingen, die voor iedereen herkenbare frustraties weerspiegelen. Die situaties worden door de fastfoodketen als het ware opgelost. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door wegwerkzaamheden, bij een filiaal van de keten sluit je deze ervaringen op een goede manier af. We’re lovin’ it! De marketingcampagne natuurlijk 😏.
6. Netflix communiceert nieuwe series van het genre 🕵 via emoticons
Netflix, wie gebruikt het niet? Bij de streamingdienst zijn ze niet alleen sterk in het produceren van bingewatch-waardige series, maar ook in het opzetten van creatieve marketingcampagnes op social media. In de online communicatie worden regelmatig emoticons gebruikt om boodschappen kracht bij te zetten. Een goed voorbeeld is het communiceren van nieuwe series in een specifiek genre, bijvoorbeeld de detective-emoji 🕵 ter aankondiging van een nieuwe detectiveserie.
7. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend ✈
Online is KLM trendsettend door het webcare-team dat op een amusante, maar correcte wijze de klanten te woord staat. Het is gangbaar dat daarbij passende emoticons worden gebruikt. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content kan goed uit de voeten met emojis. De medewerkers zetten deze in om interactie uit te lokken en ter ondersteuning van de boodschap. Het resultaat? Berichten met meer dan 1.000 likes en ruim 350 opmerkingen behalen een groot bereik. Bestemming bereikt, lijkt ons.
8. Klanten een vraag stellen en interactie creëren bij bol.com
De accounts op social media van bol.com staan bekend om de snelle en pakkende inhakers. Bij dit bedrijf laten ze geen actualiteit of gebeurtenis onbenut om een glimlach op het gezicht van de volgers te toveren. In aanloop naar Valentijnsdag ❤ heeft het platform een sprekende afbeelding op Facebook geplaats, die heeft gezorgd voor veel interactie en een enorm bereik. Reken maar dat het consumenten heeft aangespoord om nog snel een cadeautje te kopen, want de webwinkel kan zelfs bezorgen op de dag van bestelling.
9. WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren 🐘
Het WWF startte een Twitter-campagne met 17 emoticons van bedreigde diersoorten, met onder andere de panda 🐼 en de tijger 🐯. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een van de emojis. Deze optie maakte het mogelijk om een specifieke diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen slechts 10 eurocent per keer. De campagne ontving ongeveer 559.000 vermeldingen en meer dan 59.000 aanmeldingen in de eerste drie maanden na de release. Reken maar uit!
10. IKEA heeft een eigen emoticons-pakket
IKEA beweert dat mannen en vrouwen 👫 beter met elkaar kunnen opschieten als ze meer emojis gebruiken in hun communicatie. Om die reden heeft de onderneming haar eigen emoticons geïntroduceerd als pleitbezorgers voor meer liefde en begrip in de huiselijke omgeving. De ideogrammen worden ook gebruikt in de mobiele applicatie om productgroepen te categoriseren. Het is wachten op het moment dat de symbolen ook zichtbaar zijn in de online communicatie of zelfs in de fysieke winkels.
11. Ditzo adverteert met emoticons in de aankondiging van de WhatsApp-dienst 🚗
WhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel – al dan niet vergezeld van emoticons – een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet als je met een verzekeringsmaatschappij belt. Ditzo speelde handig in op die ergernis en opende een WhatsApp-account. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emojis. Deze symbolen spelen dan ook de hoofdrol in de campagne ‘Niet in de wacht maar ’n WhatsApp’, waarmee de nieuwe dienst op de kaart is gezet.