Online netwerken….personal branding….beide termen die steeds vaker in de mond worden genomen als manieren om als ondernemer of medewerker in de picture te komen staan en business te genereren. Hoe vaker deze termen echter genoemd worden, hoe vaker de kritiek ook grote vormen aan neemt.
Het levert me niks op…Ik krijg totaal geen interactie…..zijn opmerking die vaak gehoord worden onder de criticasters van online netwerken. Vorige week sprak ik nog met een lead van mijn bedrijf die ook met dit verhaal aan kwam. De mensen geloven er gewoon niet in. Vervolgens stopt men na enkele maanden al met de online netwerk bezigheden, aangezien het niet snel genoeg rendement oplevert. Kun je hen dit kwalijk nemen…..? Nee, maar de realiteit werkt toch net iets anders. Zoals te zien in uit de ladder van Forrester zal slechts rond de 32% van de internetters met je interacteren (creators and critics). Deze 32% zorgt er echter wel voor dat je door de rest van de internetters gevolgd wordt…passief (collectors, Spectators). Wellicht niet helemaal het 2.0 ideaal van ‘interactie’ en ‘dialoog’, maar wel de realiteit. Dit is iets wat veel mensen vergeten, helaas!
Het feit dat mensen niet direct reageren op je online netwerkinspanningen, en dat je niet direct interactie krijgt, wil namelijk helemaal niet zeggen dat je niet gezien wordt en dat mensen je niet volgen . Mijn ervaring leert mij dat de stille followers, zoals ik ze graag wil benoemen, juist een stille kracht zijn. Laat me dit met enkele voorbeelden verduidelijken. Een tijdje terug stond ik met een artikel in het FD. De journalist die hiervoor bij me terecht was gekomen had van mij gehoord ‘via via via’ op linkedin, en dan ook nog van een persoon die ik slechts vluchtig ken kwam ik later achter. Ook vragen steeds vaker mensen waarvan ik het totaal niet zou verwachten ‘hey, hoe gaat het met dat project van je, ik volg het elke week’. Pas hebben wij zelfs onze grootste klant tot zo ver te danken aan iemand die ons ‘toevallig’ was tegengekomen op een weblog.
Praktische bewijzen dus, dat je zeker gezien en opgemerkt wordt, ook al lijkt dit niet zo te zijn. Houdt daarom vol! Online netwerken werkt pas na minimaal 1 jaar….vertelde Bas van de Haterd mij vorig jaar tijdens een workshop. Volhouden en werken met passie zijn in mijn ogen ook DE key factors voor succesvol online netwerken. Houdt vol, en de payoff zal je uit onverwachte hoek tegemoet komen!