Vanuit StepFree geef ik regelmatig workshops en lezingen over Personal branding aan studenten, ondernemers en medewerkers van bedrijven. Vaak weten de deelnemers al wel het een en ander over de middelen die ik bespreek voor Personal branding. Wat echter meestal nog niet in hun systeem zit zijn de do’s en don’ts. Welke handelingen dragen bij aan je imago, en welke juist niet? Voor jullie een uitgebreide opsomming, afkomstig uit een van onze lezingen.
Wel doen…
Authenticiteit
Marketing is in het verleden(en nog) vaak gebaseerd op overdrijven en jezelf net iets beter voordoen dan je bent. Denk maar eens aan sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld, ook een vorm van vermarkten. Ga je aan de slag met digitale personal branding, zorg dan dat je jezelf niet overschreeuwt, en dat je echt jezelf blijft ten alle tijden.
Integriteit
Niemand houdt van mensen die achter hun rug om anderen oplichten, of die een verborgen agenda hebben. Op het sociale internet komen dit soort dingen vaak erg snel aan het licht. Zorg dus dat je doet wat je zegt, en zegt wat je doet.
Consistentie
Consistent handelen is van groot belang als je op het internet aan de slag gaat. Als je op een bepaald weblog een reactie plaatst, zorg dan dat je niet enkele dagen laten een andere mening ventileert. Je zult op gaan vallen als iemand die anderen napraat, en dat komt niet ten goede van je personal brand.
Specialisatie
Er is overvloed in de markt, veel overvloed. Toch zul je jezelf moeten onderscheiden van de rest. Een van de beste manieren om dit te doen is door je te specialiseren op een onderwerp. Specialist in ‘Social media voor 50+’ blijft beter hangen bij mensen dan de zoveelste ‘internetmarketeer’.
Zelfkennis
Zonder kennis van je eigen sterke en zwakke punten kun je niet in staat zijn een goed personal brand op te zetten. De voorgaande onderdelen kun je dan namelijk niet met elkaar in verband brengen. Ken jezelf dus goed, en speel daar op in. Vraag hierbij ook feedback uit je omgeving, die kunnen je vaak helpen jezelf beter te leren kennen.
Relevant
Een van de meest gehoorde klachten over internet is de overload aan informatie. Als iedereen elk ditje of datje op internet zet, wordt filteren van informatie erg lastig. Zorg dus dat jouw content relevant is voor de mensen waarop je het richt. Dit wil overigens niet zeggen dat alles wat je plaatst puur zakelijk moet zijn, een flink stuk menselijkheid is zeker gewenst voor een succesvol personal brand.
Zichtbaar / vindbaar
Google is god, en vindbaarheid is alles! Deze wellicht wat overdreven uitspraak geeft wel het belang van goede vindbaarheid aan. Als je in Google gevonden wordt ben je op de goede weg. Denk echter ook aan zichtbaarheid/aanwezigheid op interessante communities, networks en blogs.
Lange adem
Personal branding is geen traject dat na enkele weken succes gaat opleveren. Houdt er rekening meer dat je pas na +/- 1 jaar intensief werk profijt zult gaan trekken uit je personal brand. Je omgeving moet tenslotte de tijd hebben te analyseren wat voor vlees ze in de kuip hebben. Een lange adem is dus een must!
Geven
Zaken doen is geven en nemen, en netwerken zeker. Geef je volgers en contacten relevante content, zonder er direct wat voor terug te vragen. Geef, en je zult vanzelf ook kunnen gaan nemen.
Niet doen….
Leugens
Zoals gezegd, offline marketing was en is vaak gebaseerd op kleine leugentjes om jezelf beter voor te doen dan je eigenlijk bent. Doe dit niet online, want je wordt keihard afgerekend op elk leugentje dat naar buiten komt.
Masker
Ik noemde net al authenticiteit als een belangrijk onderdeel van personal branding. Mensen die zich op internet anders voordoen dan ze werkelijk zijn gaan zichzelf zeker tegen komen. Ten eerste is het lastig steeds met een masker op te handelen, ten tweede komt het niet natuurlijk over op anderen.
Op de man spelen
Vaak genoeg zie ik persoonlijke discussies in de comments van weblogs staan, tussen enkele mensen. Op de man spelen is compleet nutteloos, en bovendien dodelijk voor de kwaliteit van een discussie. Laat je niet verleiden tot nutteloze persoonlijke discussies, ook al heb je gelijk. Blijf dus altijd inhoudelijk en beargumenteer je mening.
Over-enthousiasme
Een van de grote valkuilen (ik spreek uit ervaring) van personal branding is overenthousiasme. Vol goede moed en energie ga je aan de slag, om vervolgens tot de conclusie te komen dat sommige mensen niet op je zitten te wachten. Let er dus op dat je niet onnatuurlijk hard gaat rennen, je netwerk moet rustig groeien op een kwalitatieve manier.
Spammen
Probeer in de gaten te houden dat je niet gaat Spammen. Ga bijvoorbeeld niet willekeurig mensen uitnodigen in je netwerk puur op basis van enkel gedeelde interesse of iets dergelijks. Beheer je netwerk kwalitatief en ben selectief!
Opgeven binnen 1 jaar
Zoals gezegd, heb een lange adem! Zet je personal branding minimaal 1 jaar (liefst langer) door, en je zult de effecten zien. Mocht je tot de conclusie komen dat het echt niks voor je is, ga er dan vooral NIET mee door, want als je er geen energie uit haalt gaat het je niet lukken. Er zijn ergere dingen in het leven, dus don’t worry!
Mochten jullie nog andere gouden tips of ervaringstips hebben voor personal branding, laat die in de comments dan vooral horen.