Samen met collega’s Joris Toonders en Niels Buijs van Yonego Internet marketing ben ik deze week aawezig op Search Engine Strategies London. Op dit moment van schrijven even het centrum van de zoekmachinemarketing. SES Londen trapte vandaag gelijk goed af met keynote Avinash Kausik, onder andere analytics evangelist bij Google en veelgevraagd spreker.
We vielen midden in Avinash’s verhaal (keurig 5 minuutjes te laat dus…) over het bouwen van Keyword trees. Wat Avinash hierover exact vertelde kan ik dus niet vertellen. Wel dat dit ongetwijfeld in een van zijn vele webinars (Aanrader!) naar voren komt en de kern van het verhaal draait om het genereren van data en daaruit filteren van relevante keywords.
“Look beyond the top-10 of your keywords”. De echte waarde in je data bevindt zich niet in je top-10 keywords, maar juist daar buiten. Van de dingen die goed gaan kun je namelijk veel minder leren dan datgene dat nog niet goed is. Je zwakke punten erkennen… is dat niet waar we allemaal van kunnen leren!
Hoe verkoop je nou aan je baas om actief te worden in zoekmachinemarketing, of nog actiever dan op je op dit moment al bent? Avinash trok echt een prachtige paralel met zijn gezin… Stel: het is 11 uur ’s avonds, de kinderen liggen op bed en je vrouw zegt ook dat het tijd is… je bent alleen bezig met je blogpostje (in zijn geval search) voor al die RSS subscribers en lezers van je blog. Kaushik zegt: Er zijn 4 dingen die ik kan zeggen:
- Sorry dear… but I’m kind of a big deal!… de hele zaal lacht, verkeerde antwoord
- Show Analytics data! Look dear, I’ve got readers from all over the world reading my blog! All waiting for my blogs!… again: wrong answer.
- Laat lezen, laat data zien! Een complete brainwash is het gevolg. “Kijk, ik heb afgelopen maand 26.000 Euro verdiend!” Vrouwlief vraagt gelijk of je nog even door kan werken.
Trek de paralel met het overtuigen van je baas en het is duidelijk hoe je ook hem of haar over de streep trekt.
Vervolgens komt de focus te liggen op een verhaal rondom conversie. Conversie is waar op dit moment in Search land ontzettend op gefocust wordt, maar Avinash legt uit dat er meer is dan alleen conversie. In feite kan een websitebezoek namelijk veel meer “softe” conversies bereiken dan alleen die sale. Om het rijtje af te gaan: Conversies, maar ook Leads, Reseach en een stuk offline beleving (branding wellicht). Mensen klikken namelijk ook op Ads, worden lid van RSS feeds/Nieuwsbrieven en geven reviews op producten. Allemaal vormen van economic value.
Revenue = Good
Economic Value = God!
Genoeg over Conversie, over naar de Long Tail, sterker nog: Denk Long Tail! “De echte magic van Search zit niet in de kop van de Long Tail, de echte magic zit in de staart.” Typisch voor seach zal alles rondom een branded keyword dan ook vaak in de kop zitten, terwijl de meer generieke en niche keywords steeds verder richting de staart komen te zitten. Tip van Avinash: gebruik de search based KW tool. Deze geeft long tail keywords die geschikt zijn voor jouw product/dienst en website, maar doet dat ook gebaseerd op jou!
Tot slot krijgen we nog mee: “Do the basics right”, met enkele voorbeelden waar dat dus niet het geval is. Landingspagina’s zonder product, zoals bij M&S ondergoed en nog enkele voorbeelden passeren. Een zeer inspirerend begin van de dag met de Analytics Evangelist van Google!