Meten van lead generatie via Social Media

slideshareAls beginner op het gebiedt van marketing zie ik de keynotes op SlideShare als grote bron van informatie. De kracht zit hem in de korte en bondige informatie die hier opgesteld is. Uiteraard zijn de meeste opgesteld door bedrijven dus er zit altijd een bepaalde saus overheen maar er zit een hoop waardevolle informatie tussen.

Zo kwam ik laatst bij een presentatie uit van hubspot over lead generation. Ik was zeer benieuwd hoe je nu het succes van Social Media kunt meten. In de post van Simon Vreeman over conversies zie ik dezelfde trechter die Rick Burnes van hubspot  ook gebruikt. Toch mis ik iets.

In hoofdstuk vijf van zijn presentatie gaat hij in op het meten van je succes op social networks. Eerst geeft hij twee alternatieven om de impact van jou op je social network in kaart te brengen via Twitter en Facebook Grader. Een rank is leuk maar zegt mij nog niets over het overbrengen van bezoekers van jou profiel naar je website waar je door middel van een call to action je klanten kunt overzetten naar een koop.

Als tweede brengt hij de referrals voor je website in kaart. Als het goed is moet dit groeien als je rank stijgt. Hiermee heb ik al een puntje van kritiek op de KeyNote. Het gaat niet om de waarde maar om de trend in de waarde die je bezit op je Social Networks. Je referrals zijn een goede stap in de richting om je bezoekers om te zetten naar klanten.

Vervolgens komen er twee slides die iets zeggen over customers, leads en visitors maar ik mis hoe hij aan deze getallen komt. En dat is juist wat ik bij alle keynotes mis. Hoe meet je die laatste stap?

Ik ken vanuit mijn vakgebiedt tooling die dat kan. Dit zijn real user monitor oplossingen. Probes die al het dataverkeer langs de netwerkswitch meten en kijken hoe de sessie van een bezoeker loopt totdat hij klant is. Bijvoorbeeld doordat hij een bestelstraat doorloopt en bij een bedankt-voor-je-bestelling pagina uitkomt. Dit lijkt me ideale tooling voor zulke vraagstukken.

Ik hoop dat marketing managers die ons inzicht willen geven in hun bedrijfsmodel voor social media ook eens inzicht willen geven in het meten van de laatste fase. Mijns inziens laten ze dit belangrijkste te vaak achterwege of mis ik iets?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven