Stel je eens voor: je twaalfjarige zoon komt thuis van school met een grote glimlach op zijn gezicht, en hij verteld dat hij komende zomer gazons gaat maaien voor geld. Zonder het te zeggen ben je onder de indruk, de zomer is nog niet eens begonnen en hij is iets van plan deze zomer. Wat initiatiefrijk, wat een geweldig ouderschap! Je hebt het goed gedaan.
Dus stel je de logische vraag: Hoeveel ga je verdienen? Op dit punt kijkt je zoon je raar aan, zijn gezicht wordt rood en hij geeft toe dat hij dat vergat te vragen.
Wat!?! 3 # $%!!! Hoe kan hij nou een baan aannemen als hij niet eens weet hoeveel er betaald wordt? Hoe kon hij dit niet vragen?! Wat heb je mis gaan? Kids! Spaar de vernedering. Volwassenen – met name volwassenen in online marketing – doen dit de hele tijd. Ze zijn eindeloze uren bezig met SEO, Bloggen en Social media om mensen naar hun site te trekken. Maar vervolgens uitvinden hoeveel van die bezoekers daadwerkelijk converteren naar klanten weet men niet. Net zoals je zoon, hij gaat werken zonder te weten hoeveel hij krijgt betaald.
Het slechtste deel van het verhaal? De informatie die ze missen is niet moeilijk te krijgen, je moet alleen de juiste dingen meten. Concreet moet je denken aan de website van je bedrijf als een trechter zoals in de afbeelding hieronder.
Hier is wat je moet meten in deze trechter:
- Website Bezoekers – Website bezoekers staan aan de top van de trechter. Dit zijn de mensen die je hebt aangetrokken naar je site via kanalen zoals je blog, sociale media en zoekmachine optimalisatie.
- Leads – Leads zijn de bezoekers die nadrukkelijke belangstelling voor je product, en daar informatie over wensen te krijgen. Misschien vullen ze een formulier in voor het downloaden van een whitepaper. Misschien vragen ze om een demo. Wat het ook is, deze mensen zijn potentiële klanten en je hebt meer informatie over hen over je ‘normale’ website bezoekers.
- Klanten – Dit zijn de mensen die je betalen, waar je bedrijf haar geld aan verdient. Als je deze mensen nog niet meet dan moet je dat in ieder geval heel snel gaan doen.
- Conversion rates – Dit is het percentage bezoekers dat converteert naar leads en het percentage van leads dat converteert naar klanten. Dit is belangrijk om te weten omdat je het nodig hebt om te begrijpen waar in de trechter je kunt verbeteren. Ben jij op dit moment beter in leads te converteren naar klanten? Of bezoekers naar leads? Het antwoord op die vraag zal je helpen bepalen waar je de focus en energie in moet stoppen om zo meer winst te genereren.
- Kanaal-Level Trechter – Dit betekent het bijhouden van alles hierboven (de trechter) voor elk kanaal. Hoeveel website bezoekers, leads en klanten krijg je uit een organische zoekopdracht? Hoeveel krijg je vanuit je blog en social media zoals Twitter? En wat zijn de succespercentages voor elk middel? De antwoorden op deze vragen zullen je helpen bepalen op welke kanalen je je moet concentreren.
Wat denk je? Ben je deze trechter al aan het meten? Zo niet, wat houdt je tegen?