“eMarketing is van meet af aan het belangrijkste onderdeel geweest van de marketingmix van dit bedrijf.”
Morgen worden de NIMA Awards 2011 uitgereikt. Eliza was here is een van de drie NIMA Awards genomineerden in de categorie Digitale Marketing, samen met KLM en Vodafone. Ik stelde via de email Yuri Deutekom een aantal vragen over de online marketing van Eliza was here.
Ik ken Eliza was here eigenlijk nog niet zo goed. Ik heb wel eens stickers met “Eliza was here” gezien of het leek met de hand geschreven op een muur. Het duurde maanden voordat ik wist dat Eliza was here een reisaanbieder was. Niet zo raar aangezien Eliza was here voornamelijk online fungeert en nog belangrijker “reizen verkoopt naar bijzondere vakantieadresjes op onontdekte plekken”. Tja, die heb ik blijkbaar dus nog niet ontdekt…
Dus wat is Eliza was here precies?
“Eliza was here biedt vakanties aan; heel feitelijk zijn dit vliegtuigstoelen, bedden en huurauto’s. Maar Eliza was here is anders. Eliza was here levert emotie en beleving. Deze wijze van conceptmatig verkopen van vakanties is wereldwijd uniek. Het concept is een persoon; Eliza is een reislustige dame die haar bijzondere ontdekkingen graag deelt met gelijkgestemden.
Eliza is niet glad en geslepen. Bij iedere tip van Eliza weet je dat je terplekke alles precies zo aantreft, zoals zij het jou beschreef. De beschrijvingen geven een realistische weergave van de locatie. Eliza is écht en de organisatie is écht.”
De digitale marketing strategie van Eliza was here
We hebben het over over de online marketing NIMA awards, dus lijkt me het belangrijk te weten wat de digitale marketing strategie is van de genomineerden. “eMarketing is van meet af aan het belangrijkste onderdeel geweest van de marketingmix van dit bedrijf. Het volledige distributiemodel is gestoeld op online: zoeken en oriënteren, selecteren, informeren, reserveren en boeken. 90% van alle contactmomenten vindt online plaats: er is een e-panel, klanten schrijven reviews”.
En dat is niet alleen op de website maar ook op de nieuwe app die Eliza was here heeft uitgebracht. Die app heeft daarbij nog een extra voordeel: “Het CRM-systeem stelt Eliza in staat om via de App urgente berichten te sturen over bijvoorbeeld een aswolk en de consequenties voor het vliegverkeer, aan alléén die reizigers waarvoor dit relevant is. En kan er actief 1:1 contact worden aangeboden met het eigen Contactcenter.”
De offline contactmomenten zijn de – vaak culinaire – events die Eliza was here organiseert: “Het fysieke contact tijdens de events dient ervoor om de loyaliteit te verhogen. Hiervoor maakt Eliza gebruik van het principe van wederkerigheid, zodat klanten ambassadeurs worden.”
De verantwoordelijke afdelingen
Als 90% van je contactmomenten online zijn, kan ik mij voorstellen dat iedereen ook online actief moet zijn. Het antwoord van Yuri Deutekom dat “binnen Eliza was here […] iedereen piece of the pie” is, verbaasde mij dus ook niet.
Trots
Yuri Deutekom is persoonlijk erg trots op de app die vorig jaar uitgebracht is. “Deze App maakt het mogelijk om de hele belevenis vanaf de boeking tot en met de thuisreis op persoonlijke en relevante wijze te begeleiden. De voorpret begint bijvoorbeeld met een aftelfunctie; nog zoveel dagen tot mijn vertrek! Vlak voor vertrek en tijdens de vakantie bekijk je het weer op de locatie. En aan de hand van coördinaten vind je niet alleen de route naar jouw vakantiebestemming, maar ook de bijzondere restaurants en bezienswaardigheden in de nabijheid.”
Een app uitbrengen is een hoop werk, zoals Yuri ook aangeeft. “Dit heeft aardig wat voet in de aarde gehad, als het gaat om de App ontwikkelen tot de uiteindelijke lancering.” Maar de resultaten maken het voor hem meer dan waard. “Aan de downloads is te zien dat al meer dan 7.000 actieve gebruikers de App gebruiken. Op een totaal van 14.000 boekingen in 2011 is dat een fantastisch resultaat!”
Samen met KLM en Vodafone is Eliza was here genomineerd voor een NIMA Award Digitale Marketing. Wie vind jij dat er moet winnen?