In een relatief korte periode is YouTube uitgegroeid tot de grootste video sharing community. YouTube heeft inmiddels meer dan 400 miljoen unieke bezoekers per maand en is de 2e zoekmachine ter wereld (na Google). De helft van het wereldwijde internetverkeer komt naar schatting van YouTube. Welk bedrijf wil daar nu niet zichtbaar zijn? Er zijn legio mogelijkheden voor bedrijven om YouTube effectief in te zetten als marketingkanaal, van het aanmaken van een YouTube kanaal tot het posten van berichten. Daarnaast zijn er ook tal van mogelijkheden om via YouTube te adverteren. Hieronder een overzicht van de huidige YouTube advertentie mogelijkheden.
Er dient allereerst onderscheid te worden gemaakt tussen het adverteren op YouTube via Google AdWords of via YouTube reserveringen, die rechtstreeks bij YouTube worden ingekocht. De volgende plaatsingen zijn beschikbaar voor adverteerders die rechtstreeks via YouTube plaatsingen kopen via reservering:
- Startpagina van YouTube: de startpagina van YouTube is een van de meest bezochte pagina’s op het internet. Plaatsingen op de startpagina worden door middel van kosten-per-dag gekocht.
- Weergavepagina’s van partners: weergavepagina’s van YouTube-partners zijn weergavepagina’s met hoogwaardige inhoud van partners die door YouTube zijn beoordeeld als merkveilig voor adverteerders. YouTube vertoont uitsluitend advertenties bij inhoud of video’s wanneer er een directe relatie bestaat met de Display Netwerk-partner.
- Zoekpagina’s: zoekpagina’s zijn geschikt om gebruikers te vinden die actief op zoek zijn naar bepaalde YouTube-inhoud. De zoekpagina’s kunnen getarget worden door middel van verschillende criteria zoals demografie, video-interessecategorie of zoekwoorden.
- Willekeurige plaatsingen op YouTube: via willekeurige plaatsingen op YouTube kunnen adverteerders contact maken met een groot aantal gebruikers. Dit gebeurt op basis van verschillende interessegebieden en targetingcriteria.
Voor veel adverteerders zijn bovenstaande opties niet aantrekkelijk, omdat het veelal om grote campagnes en dus hoge kosten gaat. Maar er zijn voldoende advertentieposities die via Google AdWords getarget kunnen worden. Het targeten van YouTube via AdWords gaat door middel van het Google Display Netwerk, via contexttargeting of zelfgekozen plaatsingen. Hiervoor zijn drie hulpprogramma’s beschikbaar:
- Het Hulpprogramma voor plaatsingen waarbij de hele site van YouTube getarget kan worden of waarbij specifieke plaatsingen die aansluiten bij het bedrijf geselecteerd kunnen worden.
- De Google Ad Planner waar door middel van de doelgroep websites binnen het Google Display Netwerk geselecteerd kunnen worden. Stel hierbij de filter in op ‘video’ en alle videoadvertentie mogelijkheden worden gegenereerd.
- Het Hulpprogramma voor targeting van video’s stelt adverteerders in staat om te adverteren in specifieke video’s, kanalen en branches. Hier kunnen plaatsingen gevonden worden door middel van zoekwoorden maar ook door middel van doelgroepspecificaties
Bij de laatste twee tools is er de mogelijkheid om de geselecteerde plaatsingen naar een bestaand AdWords account te exporteren. De advertentieformaten die via het Google AdWords beschikbaar zijn, zijn de volgende:
- Tekstadvertenties
- Weergaveadvertenties
- InVideo overlay-advertenties
- Gesponsorde video’s
- InStream-advertenties
- Click-to-play-advertenties
- Mobiele advertenties (tekst en weergave)
InVideo overlay-advertenties zijn advertenties die in de onderste twintig procent van de videospeler worden weergegeven:
Gesponsorde video’s worden weergegeven boven of naast de zoekresultaten (vergelijkbaar met Google AdWords). NB: Om het bereik van ‘YouTube Promoted Video’s‘ te vergroten, schakel je ook het Google Zoeknetwerk in en daarbinnen de ‘zoekpartners’.
Met instream-advertenties kunnen adverteerders hun videoadvertenties online weergeven voor, tijdens of na een specifiek filmpje. De videoadvertentie kan ook worden weergegeven met een optionele begeleidende banner. Bekijk hier enkele voorbeelden.
Al deze variaties kunnen uitstekend worden getarget worden op relevante inhoud. Met het hulpprogramma voor targeting van video’s en bij de meeste variaties wordt het no-cure, no-pay principe toegepast. Wanneer een bezoeker niet op de advertentie klikt, hoeft de adverteerder niets te betalen. Een YouTube campagne is dus uitermate geschikt voor een awareness of branding campagne! Ook retargeting campagnes verschijnen regelmatig op YouTube en kunnen zo de ’top-of-mind’ positie van de adverteerder verstevigen.
YouTube biedt daarnaast ook de optie om een YouTube-wedstrijd of YouTube-merkkanaal op te zetten. Wedstrijden kunnen ingesteld worden wanneer een bedrijf niet over veel video materiaal beschikt. Bij wedstrijden wordt de YouTube-community gevraagd video’s te produceren, in ruil voor een prijs. Dit materiaal kan dan weer ingezet worden op YouTube of elders. Door deelneming aan de wedstrijd is de community betrokken bij het bedrijf, niet alleen door het maken van de content maar ook door het stemmen en reageren op video’s van anderen. YouTube biedt een volledig ingerichte wedstrijdgadget aan om een wedstrijd op te zetten. Een wedstrijd is daareen prachtige manier om aan linkbuilding te doen voor je SEO.
Adverteerders met een videostrategie kunnen een YouTube-merkenkanaal (voorbeeld OldSpice) gebruiken om video-inhoud op te slaan en te beheren. Merkenkanalen bieden adverteerders een unieke manier om video-inhoud weer te geven en zich te onderscheiden van standaard YouTube-gebruikers. Door het aanmaken van een merkenkanaal worden gebruikers bij het bedrijf betrokken, doordat zij ‘vriendschappen’ en ‘abonnementen’ kunnen afsluiten. Het verhoogt de betrokkenheid van de gebruikers en zorgt voor interactie. De minimum bestedingslimieten voor zowel de wedstrijden als het merkenkanaal verschillen per land en regio maar YouTube zelf geeft al wel aan dat het voor bedrijven met grote media-investeringen bedoeld is.
(Dit artikel is eerder verschenen op de PauwR Blog)