Gisteren en ook nog vandaag is het weer eens chaos op het spoor. Wegens een brand in de verkeersleidingspost op Utrecht Centraal rijden er geen treinen van en naar Utrecht Centraal. Ook daaromheen is het treinverkeer stilgelegd. Stel je eens voor hoe het was wanneer dit een aantal jaar geleden gebeurde. Wat deed je toen? Dan had je waarschijnlijk iemand gebeld die in de buurt van een tv was om teletekst in de gaten te houden. Je zou afwachten tot daar nieuws op verscheen. Je had iemand gebeld of die je kon ophalen. Je was afhankelijk van de mensen die je kent. Zo niet gisteren en vandaag.
Noem het een sociale revolutie, barmhartigheid, iets over hebben voor anderen, noem het de normaalste zaak van de wereld. Ik vind het wel bijzonder en word er vrolijk van. Gisteren was namelijk de hoofdrol in de chaos weggelegd voor social media en in het bijzonder de hashtag #lift op Twitter en de mensen die het gebruiken. Gedeelde smart is halve smart en die wijsheid gaat zeker ook online op. Tijdens een crisis is Twitter één grote familie en dat is mooi om te zien. Wat gebeurde er? Iemand plaatst een oproep om vooral de hashtag #lift te gebruiken wanneer je vervoer zoekt of vervoer hebt en mensen mee kunt nemen. Zo wordt er een soort digitale taxi standplaats gecreëerd waar gestrande reizigers en vrijwillige taxi-chauffeurs voor een dag elkaar kunnen vinden. Het blijft chaos om iemand te vinden die daarheen gaat waar jij heen moet, maar ook dit lost zich vanzelf op. Twitteraars zoals @spems en @suzanneunck en vele anderen werpen zich op als verkeersregelaar om mensen met elkaar in contact te brengen en orde te scheppen in de chaos.
Een paar uur later en je hebt een nieuw platform waarop je op stad kunt zoeken welke lifts er aangeboden worden en worden gezocht, namelijk Liftdeck, gemaakt door @femmetaken. Er wordt geopperd om op het grote videoscherm van Utrecht Centraal een twitterfeed van #lift te tonen, zodat ook niet twitteraars de oproepen kunnen zien. Er worden slaapplaatsen aangeboden aan onbekenden. Belangeloos.
Het zijn de kleine dingetjes, maar ze maken een groot verschil. Dit zijn van die momenten waarop de kracht van social media goed getest en ruimschoots bewezen wordt. Ik word er persoonlijk heel erg blij van en vind het mooi om te zien dat mensen nog zoveel voor elkaar over hebben. Mensen die elkaar helemaal niet kennen helpen elkaar. Dat is waar social media om draait en waarom ik er zo’n fan van ben. Dat teletekst was het toch niet helemaal..