Affiliate websites in de problemen door Google

De laatste weken en dagen hebben veel affiliate websites ernstige hinder ondervonden van een strengere interpretatie door Google van hun eigen richtlijnen voor wat betreft onder andere het Google AdWords programma. Google AdWords verbiedt de promotie van websites die strijdig zijn met het beleid inzake bestemmingspagina’s en sites, hiervoor zijn duidelijke richtlijnen opgesteld. Ook in de reguliere zoekresultaten is deze aanscherping voelbaar. Het gaat hierbij dus vooral om websites die “weinig tot geen extra voorzieningen, inhoud of functionaliteit die waarde toevoegen voor de gebruiker”, bijvoorbeeld door alleen maar links naar andere sites te tonen aan hun bezoekers.

Google heeft zowel maatregelen genomen in de organische resultaten (Google penalty) als in Google AdWords, door de het de website te verbieden nog langer te adverteren. Het beleid van Google is er altijd op gericht om een gebruik zo snel mogelijk bij het beste zoekresultaat terecht te laten komen. Wanneer hier een extra pagina tussen zit die geen meerwaarde levert, wordt deze dus liever overgeslagen door Google. Dit is slecht nieuws voor de sites zelf, al zag een aantal de bui al langer hangen. Ook de affiliatenetwerken, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs, hebben hieronder te leiden. Hun affiliates doen onder invloed van het sterk afgenomen aantal bezoekers op hun sites, namelijk (fors) minder transacties. De netwerken ontvangen een commissie van de adverteerders over deze transacties. Pikant detail is overigens dat Google ook zelf een affiliatenetwerk heeft gelanceerd, waarmee het de concurrentie aangaat met de bestaande netwerken.

Voor bedrijven die zelf een product of dienst aanbieden via hun website en die dus regelmatig moeten concurreren met hun affiliates in de zoekresultaten van Google, is het wel goed nieuws. Omdat de concurrentie verminderd is of zelfs helemaal uit Google is verdwenen, betekent dat dus hogere posities in zowel de organische- als de gesponsorde zoekresultaten. Zij krijgen dus meer bezoekers, die bovendien goedkoper zijn (omdat de concurrentie in AdWords daalt) en hoeven ook minder vaak een commissie te betalen aan een affiliate website.

Sites die ‘slachtoffer’ zijn van het aangescherpte Google beleid, kunnen een verzoek tot heroverweging indienen bij Google. In het geval van Google AdWords kun je, nadat je de site hebt aangepast, een nieuwe beoordeling aanvragen. Voor een heroverweging van uw website voor weergave in de organische resultaten kunt u een heroverwegingsverzoek indienen via het Google Webmaster Central. Affiliatenetwerk Daisycon organiseert binnenkort een seminar met als onderwerp ‘Affiliatemarketing & Google‘.

Websites die (bijna) helemaal afhankelijk zijn van affiliatemarketing én van Google voor het sturen van bezoekers naar hun site, worden door deze actie hard met hun neus op de feiten gedrukt. Zij doen er dus in het vervolg goed aan om:

  • Te zorgen voor unieke en relevante content, zodat zij meerwaarde kunnen leveren aan hun bezoekers.
  • Te kijken naar mogelijkheden om meer structurele inkomsten te generen. Ook binnen affiliatemarketing wordt bijvoorbeeld gekeken naar mogelijkheden om affiliates een ’terugkerende’ vergoeding te geven in plaats van een éénmalige.
  • Te zorgen voor een spreiding van inkomsten. Bijvoorbeeld door naast affiliatemarketing ook zelf producten te gaan aanbieden, een klantenbestand op te bouwen of partnerships aan te gaan met adverteerders.

Heb jij ook last van de aangescherpte Google richtlijnen? Wat is jouw mening? En hoe ga je ermee om in de toekomst?

(Deze blog is eerder al verschenen op de PauwR Blog)



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven