Al jaren denken we met zijn allen dat we mensen moeten belonen met geld en bonussen om ze te motiveren. Deze Amerikaanse instelling is inmiddels ook bij ons in het systeem ingebakken. Geen wonder dat veel bedrijven ook bij het inzetten van Social media hun ‘merkambassadeurs’ proberen te verleiden en enthousiasmeren door geldprijzen en dat soort beloningen.
Buiten dat ik denk dat het op deze wijze belonen van mensen de juist zo mooie Social media eigenschappen oprechtheid en transparantie om zeep helpt, ben ik er al geruime tijd van overtuigd dat mensen veel beter met andere middelen dan geld te motiveren zijn.
Enkele jaren terug heb ik dat aan den lijve ondervonden, toen ik werkte voor een klant die T-shirts online verkocht. Voor die klant maakte we gebruik van Hyves en dan met name de vaak nog hele jonge moderators van grote Hyvesgroepen. Waar we bij marketingbureaus tienduizenden euro’s zouden zijn kwijt geweest, creëerde we binnen enkele weken een bereik van 800.000 hyvers, puur doordat de moderors zelf enthousiast waren over het product en met een eigen ontworpen T-shirt al enorm blij waren. De grote motivator was dus niet geld, maar het krijgen van een eigen uniek T-shirt dat niemand anders had.
Social media geeft elk individu op een eenvoudigere manier dan vroeger de mogelijkheid te voldoen aan de top van de Maslow piramide, namelijk zelfontplooiing. Ik denk dat hierin dan ook HET antwoord schuilt voor het motiveren van mensen en communities rondom je merk. Biedt mensen de mogelijkheid zichzelf te ontplooien, dan zullen ze geen geld als motivator nodig hebben!
Hoe kwam ik tot de inspiratie voor dit artikel? Het antwoord is (niet voor het eerst) TED talks! De onderstaande video over motivation heeft me aan het denken gezet, hetgeen resulteerde in het bovenstaande artikel. Wederom hulde voor het initiatief TED!