Hyves, één van de grootste sociale netwerken in Nederland, gaat na bijna 5 jaar haar uiterlijk vernieuwen. Dat heeft Raymond Spanjar afgelopen vrijdag op zijn blog bekend gemaakt. Voor velen is het uiterlijk van het sociale netwerk al een flinke tijd een doorn in het oog en komt deze nieuwe versie als geroepen.
Raymond noemt veelgehoorde reacties op de huidige layout van Hyves als ‘kinderachtig’, terwijl de gemiddelde leeftijd van de gebruikers van Hyves rond de 30 jaar is. De nieuwe layout gaat in geen geval ‘saai’, maar toch zeker wel modern worden. Eén pagina op het sociale netwerk is al aangepast naar de nieuwe stijl; werken bij Hyves.
Op dit moment hebben alle medewerkers van Hyves de nieuwe stijl al en half juni gaan alle gold-members over. Begin juli, op D-Day zoals Raymond het noemt, gaat de nieuwe layout voor alle gebruikers live.
Goed gekeken naar andere websites
Hyves heeft bij het vernieuwen van de stijl, en daarbij eigenlijk ook van een aantal functies, goed gekeken naar andere websites. Met name de foto-gallerij gaat grondig onder het mes en zal meer op fotowebsite Flickr gaan lijken.
Hier maakt Raymond ook geen geheim van;
“Het mooiste vinden we de foto sectie geworden. We hebben hiervoor veel naar Flickr gekeken. Door veel weg te halen komen de foto’s beter tot hun recht, en bladeren gaat veel makkelijker met 16 i.p.v. 3 foto’s rechts.”
Ook zal het voortaan mogelijk zijn om labels op de foto’s te hangen, zodat meteen duidelijk is wie de mensen zijn die ‘gespot’ zijn op de foto.
“De Hyves-woorden moeten blijven!”
Veel gehoorde kritiek op het nieuwe uiterlijk is de vervanging van het woord ‘Krabbels’ naar ‘Shoot’. De gebruikers van Hyves die massaal reageerden op het bericht geven aan dat ze graag zouden zien dat dit soort woorden behouden blijven.
Ook bevatten veel reacties de woorden ‘saai’ en ‘vierkant’, maar zoals Raymond het zelf al aangeeft, zal dat een kwestie van wennen zijn voor veel mensen. Veel veranderingen zijn even wennen, maar dat komt snel goed.