Vissen waar de vissen zijn….dat is de titel van vandaag, die trouwens geheel gejat is van mijn all time favourite goeroe, Jeremiah Owyang. Maargoed, beter goed gekopieerd dan slecht bedacht toch..?
De vissen die we vandaag gaan proberen te vangen zijn in feite consumenten, die zich begeven binnen de Sociale media. Ik ben het met jullie eens dat een vergelijk tussen vissen en consumenten wellicht niet erg smakelijk is, maar het zorgt wel voor een erg pakkende titel.
Reeds lange tijd probeer ik de zakenwereld ervan te overtuigen dat vanuit het niets investeren in Social Media geen enkele zin heeft. Je staat er versteld van hoeveel bedrijven geld over de balk gooien op Sociale netwerken, zonder fatsoenlijk te hebben gekeken naar een strategische uitwerking van hun plannen. In een eerder artikel van mijn hand met de titel ‘Communitymarketing middels social media start bij strategie‘ heb ik reeds getracht dit globaal uit te werken, maar het is tijd een item er uit te pikken en nader te beschrijven met de ondersteuning van Jeremiah, namelijk: ‘onze doelgroep online’.
Zoals te zien is in de strategische werkwijze die we bij StepFree altijd gebruiken, bestaat stap3 uit: ‘onze doelgroep online’, oftewel: om succesvol in te kunnen spelen (te kunnen vissen in de woorden van Jeremiah) op Sociale media, moet goed gekeken worden naar de plek waar jouw doelgroep online actief is, en het gedrag dat hij daar vertoond (fish where the fish are!). Pas als je dit als bedrijf hebt uitgewerkt en geanalyseerd kun je een gedege keuze maken betreffende de Social media sites en tools die je wil gaan inzetten.
Aangezien beelden toch meer indruk maken dan woorden, heb ik hieronder een korte presentatie van Jeremiah geplaatst, waar hij dieper in gaat op dit onderwerp. Hopelijk kan ik samen met de mening van deze goeroe bedrijven aanzetten tot het beter overwegen van het strategische proces voorafgaand aan de daadwerkelijke inzet van Social media.