5 manieren om je bedrijf te positioneren als thought leader

De kunst om jouw bedrijf met je medewerkers te positioneren als een prominente speler in een specifieke branche wordt thought leadership genoemd. Een voorloper in een markt heeft die diepgaande kennis die noodzakelijk is om hen te informeren en overtuigen die daar wezenlijk belang bij hebben. Op deze manier kan een organisatie zich neerzetten als een veelvuldig geraadpleegde informatiebron voor relevante media en potentiële klanten. Dit versterkt ontegenzeggelijk de reputatie en autoriteit van een merk.

Thought leadership

Een thought leader betrekt klanten en prospects bij niet-commerciële gesprekken die gerelateerd zijn aan onderwerpen die leven in de sector. Zo’n partij stelt zich op als een gewaardeerde kennispartner voor de duiding van actueel nieuws en elementaire trends in een bedrijfstak. Het vertrouwen dat met deze aanpak wordt gecreëerd, leidt ertoe dat potentiële klanten zich significant eerder tot een thought leader wenden wanneer zij daadwerkelijk tot een aankoop over willen gaan.

Business-to-business

Thought leadership is vooral van cruciaal belang in business-to-business (B2B). Een effectief platform is voor deze strategie een essentieel element voor het realiseren van geloofwaardigheid bij klanten en prospects. Het is bovenal een ongekend effectieve manier om een vertrouwensband tussen B2B-bedrijven en potentiële klanten op te bouwen. Thought leadership kan betrokkenen bij een zakelijk besluitvormingsproces helpen om de nijpende problemen in hun organisatie te doorgronden – en hen te ondersteunen in het vinden van de juiste oplossingen.

Creëren van vraag

Uit de ‘2020 Edelman-LinkedIn B2B Thought Leadership Impact Study’ blijkt dat marketeers en verkopers in business-to-business maar langzaam doordrongen raken van de impact van thought leadership op het creëren van vraag en de uiteindelijke verkoopresultaten, zeker gezien de waarde die B2B-kopers aan deze positionering hechten. Met effectief thought leadership worden namelijk ook de invloedrijke beslissingsbevoegde managers bereikt.

Meer dan awareness

Daarnaast zijn die echte beslissers bereid meer te betalen om samen te werken met bedrijven die hun visie duidelijk hebben verwoord met thought leadership. Dus hoewel deze strategie veelal een middel is om de awareness en zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten, komt uit de studie duidelijk naar voren dat zo’n aanpak veel meer effecten heeft. Want een krachtige strategie gericht op thought leadership is zeker niet alleen een sterke stimulans voor de reputatie van een bedrijf.

Betere resultaten

Thought leadership vergroot namelijk de kansen om toegang te verkrijgen tot moeilijk bereikbare partijen aanzienlijk. Bovendien zorgt het dat een bedrijf nog betere resultaten behaalt bij belangrijke doelgroepen – meer zelfs dan marketeers en verkopers in business-to-business zich in de regel realiseren. Het is echter wel zaak dat zij beseffen dat tijd en capaciteit doorslaggevende factoren zijn voor de creatie van content, die noodzakelijk is voor deze strategie.

Vijf elementen

Je hebt talloze manieren om jouw organisatie te positioneren als een thought leader in je sector. Fundamenteel is dan wel dat je de benodigde aandacht krijgt van de belangrijke doelgroepen en invloedrijke spelers in de markt. Dit zijn vijf elementen voor een groot draagvlak:

  1. Jouw merknaam in de media – Dit element kan bijvoorbeeld betekenen dat jij deskundig commentaar op ontwikkelingen in de markt publiekelijk maakt, een opiniestuk publiceert of een leidinggevende in een je bedrijf een publicatie verzorgt. Om daadwerkelijk thought leadership te ontwikkelen, is media-aandacht een onbetwiste must.
  2. Origineel onderzoek verrichten – Om originele en relevante content te maken, kan een bedrijf in samenwerking met een derde partij een onderzoek onder klanten uitvoeren of een diepgaande studie doen. Deze informatie is uitermate nuttig voor vakgerichte journalisten. Bovendien geldt dat hoe meer jouw informatie wordt gepubliceerd, des te geloofwaardiger prospects jouw onderneming vinden en des te meer zij je organisatie herkennen en erkennen als een voorloper in de sector. Door onderzoeksresultaten te delen, kan je bedrijf tevens een platform voor informatie en online content worden.
  3. Publiceer nieuws en achtergrondinformatie – Het frequent publiceren van relevantie content op je website is een beproefde manier om je thought leadership uit te dragen. Door rapporten, onderzoeksresultaten, inzichten en trendanalyses te bieden, positioneer je jezelf als een expert op het gebied van de onderwerpen die spelen in jouw bedrijfstak.
  4. Presentaties op branche-evenementen – Van keynotes tot paneldiscussies, evenementen en conferenties bieden volop mogelijkheden om prospects kennis te laten maken met jouw inzichten en oplossingen.
  5. Deelname aan vakbeurzen – Door aanwezig te zijn op en deel te nemen aan beurzen, krijg je de mogelijkheid om contacten te leggen met invloedrijke verslaggevers in jouw branche en jouw bedrijfsleiders te positioneren als dé toonaangevende informatiebronnen in de markt.

Thought leadership is een wijdverbreide en veelal uitermate effectieve strategie voor public relations en marketing. Als het tijdig, volledig en juist wordt uitgevoerd, kan het gespecialiseerde expertise toegankelijk maken, de reputatie van een bedrijf versterken en zinvolle contacten en gesprekken opleveren die tot tastbare bedrijfsresultaten leiden.

Dit artikel is gebaseerd op de publicatie ‘Defining thought leadership and its value to an organization’ van Worldcom Publications Relations Group.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven