Mobiel internet is betaalbaarder en sneller geworden, mede hierdoor hebben steeds meer mensen naast hun mobiele gsm abonnement ook een mobiel internet abonnement. Een interessante ontwikkeling die zeker gevolgen gaat hebben voor de structuur van het internet. Ook opent mobiel internet nieuwe marketing mogelijkheden, innovaties en services. Bijvoorbeeld location-based services die nu in opkomst zijn.
De afbeelding hieronder laat een voorspelling zien van de adoptie van mobiel internet in 2013. Opvallend is dat vooral West Europese abonnees voor mobiel internet zullen kiezen. Dit bied enorme kansen voor Europa op gebied van innovatie en mobiliteit.
Terwijl China nu pas bezig is zijn 3G netwerk uit te rollen lijken andere Aziatische landen zoals Japan en Korea op mobiel gebied op ons voor te lopen. Daar is bijvoorbeeld het gebruik van mobiele televisie al een gemeengoed geworden terwijl ik hier nog niemand met tv op zijn mobiel heb gezien.
Toch lijkt vooral Europa geschikt voor grootschalige adoptie van mobiel internet, mede door de economische positie van de Europese inwoners. Nu is de vraag of Europa dit voordeel van zijn interne markt eindelijk kan omzetten in innovatie en groei van de economie. Ik ben benieuwd! Waar denken jullie dat er kansen liggen voor mobiel internet in Nederland en Europa?