Mobiele apps bieden bedrijven ongekende mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken. Mede met het oog op de explosieve groei van ‘mobile search’ introduceert Google de komende tijd een aantal nieuwe opties om de promotie van mobiele apps eenvoudiger en krachtiger te maken.
Mobile app extensie in AdWords
Niet elke gebruiker die in Google naar een bepaald merk of bedrijf zoekt weet dat zij ook een mobiele app aanbieden. De nieuwe ‘mobile app extensie’ in AdWords maakt het voor adverteerders mogelijk om een download link naar de betreffende app toe te voegen aan hun mobiele AdWords advertenties.
Deze nieuwe extensie biedt bedrijven / merken een extra kanaal om hun apps onder de aandacht te brengen. Daarnaast blijkt uit de eerste resultaten dat AdWords advertenties met de mobile app extensie zorgen voor een 6% hogere doorklikratio. Helaas is deze mobile app extensie momenteel alleen beschikbaar voor smartphone toestellen, maar in de nabije toekomst zal deze advertentie extensie ook beschikbaar worden voor het adverteren op tablets.
Uitgebreide app informatie in click-to-download advertenties
Click-to-download advertenties zijn voornamelijk gericht op het direct downloaden van de app. Dezes verschijnen bovendien met het logo, afbeeldingen en uitgebreide informatie over de betreffende app, zoals de prijs en eventueel de waardering. Deze informatie wordt rechtstreeks overgenomen uit Google Play en de iTunes App store.
Android app downloads bijhouden in AdWords
Google heeft het tevens mogelijk gemaakt om gedownloade apps vanuit de AdWords advertenties te meten als conversie. Ondanks dat het meten van conversies voorlopig alleen beschikbaar is voor Android apps, krijgen adverteerders door deze optie meer inzicht in het resultaat van hun mobiele app campagnes!
Voorbeelden
Het promoten van mobiele apps door middel van AdWords advertenties is in principe interessant voor elk bedrijf dat meer aandacht of downloads wil genereren voor hun app. Hieronder volgen enkele voorbeelden:
- Kranten & magazines: Voor hen geldt, hoe meer mensen hun app gebruiken, des te interessanter het wordt voor adverteerders.
- Evenementen: In aanloop naar een evenement dient de app van het evenement natuurlijk te worden gepromoot, bijvoorbeeld om het programma van het evenement te communiceren. Ook kan een evenement door middel van AdWords een app van een sponsor promoten, wat een bijdrage levert aan de online activatie van de sponsoring.
- Banken / kredietverstrekkers: Steeds meer banken / kredietverstrekkers bieden tegenwoordig apps aan waarmee direct de kosten van financiële producten kunnen worden berekend en vergeleken. De nieuwe AdWords functies dragen bij aan een betere vindbaarheid van dit soort apps. Dit brengt de bezoeker weer een stapje dichter bij het uiteindelijke conversiedoel, wat uiteraard zeer welkom is binnen dergelijke markten met een hoge mate van concurrentie.