De NOS heeft onlangs aangegeven dat ze liever geen mobiele applicaties meer willen maken. Waarom? Een oude concurrent laat weer van zich horen: de mobiele website. Aangezien het fenomeen budget vaak om de hoek komt kijken is een “en en” mentaliteit slechts voor enkele bedrijven weggelegd en zal de rest een keuze moeten maken. Of een goede mobiele website of een mobiele applicatie.
Roeland Stekelenburg, hoofd NOS Nieuwe Media zei:
“We gaan publiceren op internet als het kan en enkel via applicaties als het moet”
Ook de BBC gaf aan dat ze niks meer zagen in het feit dat zij op moeten draaien voor het werk en de kosten van het ontwikkelen van de applicaties.
Maar waarom zijn deze bedrijven de mobiele applicaties beu? Laten we kijken wat de verschillen zijn tussen mobiele applicaties en mobiele websites.
Content versus functionaliteit: wie kan wat
Veel applicaties zijn gericht op functionaliteiten: spelletjes, productiviteitsapplicaties, muziekapplicaties, etc. De applicaties die de NOS en de BBC echter zouden maken zijn gericht op content. Online content. De vraag voor hen is dus, wat voegt een mobiele applicatie toe ten opzichte van een mobiele website? Voor een spelletje is het duidelijk. Hoe goed websites ook zijn tegenwoordig, een 3D racespel is moeilijk te realiseren met enkel HTML en javascript, de bouwstenen van een (mobiele) website. Ditzelfde geldt voor de mogelijkheid om gebruik te maken van apparaat specifieke functionaliteiten zoals GPS. Een mobiele website heeft nu eenmaal geen mogelijkheid om van dat soort functionaliteiten gebruik te maken en zou, in het geval van plaatsbepaling , zich moeten wenden tot het door een gebruiker in laten voeren van bijvoorbeeld een postcode.
Beheer: hoe ga je om met je mobiele content
Een mobiele website kun je als bedrijf aanpassen, waarna de aanpassingen overal direct beschikbaar zijn, op elk device en elk platform. Een applicatie wordt door het bedrijf dat de appstore faciliteert gedistribueerd en moet vaak ook nog goedgekeurd worden. Dit geldt voor elke aanpassing van je applicatie. Dan moet er ook nog op gelet worden dat dit per appstore geldt. Een applicatie voor de iPhone is enkel daar, op de iPhone. De Blackberry moet weer een andere versie hebben, net als alle andere verschillende devices/platformen. Elke appstore heeft ook nog zijn eigen richtlijnen en voorwaarden. Vervolgens moet je ook rekening houden met software updates. Als bijvoorbeeld het Operating System (OS) van Android aangepast wordt, kan dat van invloed zijn op je applicatie. Kortom, een applicatie is vaak een lange termijn commitment.
Een mobiele website is daarentegen overal op te bekijken. Uiteraard zal de ervaring niet op elk device hetzelfde zijn, maar er hoeft, in principe, niet gelet te worden op welk device/platform de site wordt bekeken. Het is uiteraard mogelijk om de site per device/platform te optimaliseren, maar dit is niet noodzakelijk om de content te bekijken.
Wat is het verschil in kosten tussen een mobiele applicatie en een mobiele website
Veel appstores een omzetdelingsbeleid. In het geval van de Apple appstore gaat 70% van de prijs van de applicatie naar de maker en 30% naar Apple. In ruil daarvoor neemt Apple wel de hosting en distributiekosten voor zijn rekening. Dit geldt uiteraard alleen voor betaalde applicaties; bij gratis applicaties is er geen omzet en dus ook geen omzetdeling. Toch komen de hosting en distributiekosten dan ook vaak voor rekening van het bedrijf dat de appstore faciliteert. Ook het traject moet in de gaten gehouden worden. Bij een mobiele website bepaal je zelf de updatefrequentie (en dus de kosten) van de interface. Bij een applicatie ben je afhankelijk van hoe snel de OS van het device zelf wordt geüpdate; elke aanpassing van het OS kan eventueel extra werk, en dus ook kosten, met zich meebrengen.
Hoe gaat het? Hoe meet je de omgang met je mobiele content
Dankzij tools als Google Analytics zijn websites, dus ook mobiele websites, goed te meten. Bezoekersaantallen, funnels, herkomst, devices, etc. Alles is te meten. Blijkt dan alsnog dat 90% van de bezoekers van je mobiele site een Blackberry gebruikt, dan kan je altijd nog kiezen om de mobiele website te optimaliseren voor dat specifieke device, of er een specifieke applicatie voor maken. Meettools voor mobiele applicaties zijn er gelukkig ook (hoewel ze voor de iPhone OS4 ietwat in de problemen komen), ze zijn nog niet op het niveau dat website analytics is, maar het is duidelijk een groeiende markt (zie bijvoorbeeld Medialets, Flurry en AppClix
Conclusie: wat wordt het? Mobiele applicatie of mobiele website?
Dat is een goede vraag. Het ligt aan je doelgroep. Heeft je complete doelgroep een iPhone? Dan is een iPhone applicatie misschien een goede zet. Maar het ligt ook aan wat je met die aanwezigheid op het device wil doen. Een nieuwsbedrijf dat enkel nieuwsberichten wil tonen heeft misschien helemaal geen behoefte aan de functionaliteiten die het device biedt en zou daardoor misschien beter uit de voeten kunnen met enkel een mobiele website. Aan de andere kant, een applicatie die enkel nieuwsberichten toont heeft waarschijnlijk geen hoge ontwikkelkosten. Een mobiele website is daarentegen ook makkelijk te optimaliseren voor een specifiek device. Ontwikkel een aparte en geoptimaliseerd CSS bestand per device en je bent er al voor 80%.
Bij twijfel, begin met een mobiele website met een goede analytics laag er onder. Kijk wat je doelgroep doet, waar bekijken ze de site mee, hoe lang en doen ze wat je wil dat ze doen? Pas daar je keuzes op aan.