Natuurlijk hebben we ook nog GeeniPadgezinnen, maar veel gezinnen behoren inmiddels tot de 1iPadgezinnen en het aantal 2iPadgezinnen groeit gestaag. Tijd voor marketeers om te beseffen dat we hier te maken hebben met een apparaat dat door alle gezinsleden wordt gebruikt en dus een prachtige ingang is om die gezinsleden in allerlei leeftijdsgroepen te bereiken. The One iPad Family: your mobile marketing future.
We hebben dus te maken met een waaier aan doelgroepen gegroepeerd rond een gedeeld apparaat. Hoe ziet dat eruit? Algemeen gezien is de iPad de vervanger voor internet en mail op desktop of laptop. Uit onderzoek najaar 2011 bleek dat bij 62 procent van de gebruikers de iPad de belangrijkste computer is geworden. En dan hebben we de allerkleinsten, laten we zeggen de peuters en kleuters. Zij kijken prentenboeken, doen simpele spelletjes en voeren je inlogcode te vaak onjuist in. De grotere broers en zussen gebruiken hetzelfde apparaat voor serious play, chat, social media, encyclopedie, muziek en tijdschriften. De ouders van dit gezin doen de pubers tegenwoordig behoorlijk na, maar zetten de iPad ook nog eens naast het fornuis voor de recepten en knippen en plakken de mooiste fotoalbums en filmpjes in de vrije tijd.
Met deze informatie in je achterhoofd kun je gaan nadenken over de manieren waarop je deze doelgroepen via de iPad gaat beïnvloeden. Ik zit te denken aan de volgende mogelijkheden.
Adverteer in apps
Het is opvallend dat deze hoofdzakelijk gericht zijn op pubers en volwassenen. Ze zijn niet gericht op de jongsten, danwel gericht op wat de jongsten nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan advertenties voor luiers of andere benodigdheden voor kleine kinderen. En zolang we gratis apps willen, houden we ads, dus blijft dit een kanaal om in te zetten.
Maak apps
Maak het leven van deze doelgroepen leuker en makkelijker door de juiste apps aan te bieden. Verwerk de toegevoegde waarde van je producten en diensten in een app, in plaats van je producten en diensten aan te bieden in een app. Deze apps kunnen dan voor elke doelgroep weer heel verschillend zijn. Verwerk bijvoorbeeld speelgoed in een spel, zoals in de app Lego 4+ is gebeurd.
Adverteer in e-kranten en e-tijdschriften
Pubers en volwassenen kiezen hun eigen nieuwsbronnen door bijvoorbeeld kranten en tijdschriften op die gezinsiPad te lezen. Met de technieken van de iPad kun je interactieve en multimediale advertenties presenteren, waar mogelijk aangevuld met Augmented Reality. Zeker als de advertenties inhoudelijk iets toevoegen aan het onderwerp van de artikelen, is de relevantie groter voor de doelgroepen en komen ze beter aan.
Tot nu toe zien we nog weinig gerichte iPadmarketing voor deze doelgroepen, terwijl het zo makkelijk is om het totale gezin via 1 medium aan te spreken. De scherpe lezers onder ons denken nu misschien: maar televisie was toch ook zo’n medium voor alle gezinsleden en bevat toch allerlei doelgroepgerichte kanalen? Dat is waar, maar televisie? Daar heb je tegenwoordig toch je iPad voor?