Bradley Horowitz is productmanager bij Google Apps. Bradley is manager over producten als Gmail, Calendar, Google Talk, Google Voice and Google Docs.Voorheen verkocht hij al eens een eigen bedrijf, en werkte hij onder andere voor Yahoo development, waar hij verantwoordelijk was voor de aankoop van Flickr, delicious en nog een aantal andere tools.
Bradley merkt op dat de The Next Web vooral over het Current web gaat deze dagen, en niet over de toekomst van het web. Hij wil het in zijn lezing graag wel over de toekomst hebben. Google staat voor ’thinking big in innovation’, hetgeen volgens Bradley een van de grootste succesfactoren is van het bedrijf. Gmail is hier een goed voorbeeld van: Het biedt consumenten de mogelijkheid online te filteren, zodat dit niet meer offline gedaan hoeft te worden. Google speelt hiermee in op de enorm snel dalende kosten van online opslag en maakt dus gebruik van een technologische trend om maatschappelijke verbetering tot stand te brengen.
Als we kijken naar de huidige technologie, is de belangrijkste constatering dat de ontwikkelingen het mogelijk maken voor elk individu om zijn of haar leven digitaal weer te geven. Het probleem dat om de hoek komt kijken is echter de overvloed. Hoe gaan we nog in staat zijn de relevante van niet relevante content te scheiden, kortom, hoe kunnen we de tijdsindeling van consumenten nuttig maken? Bradley maakt middels een redelijk donker scenario duidelijk wat ’the spirit’ van Google is: We gaan allemaal dood, en Google wil dus graag tijdverspilling bij consumenten beperken, want het leven is toch al zo kort. Google wil als het ware een stukje tijd terug geven aan de wereld. Om eerlijk te zijn had ik er zo nog nooit over nagedacht, maar deze visie op de samenleving is zeker voor rede vatbaar.
Het gaat dus allemaal om het oogsten van relevante context. Hoe kan een bedrijf als Google alle aanwezige content zo goed mogelijk managen?
- ‘Capture the easy stuff’: Maak koppelingen tussen zeer voor de hand liggende tools. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van online fotomateriaal aan agenda’s van mensen.
- ‘Use humans and software’: Er moet geen ‘mens versus machine’ mentaliteit zijn, maar een ‘mens en machine’ mentaliteit. techniek en mensen moeten samen voor filtering zorgen. Denk hierbij aan tagging, comments, ratings enz.
- ‘Collective intelligence’: Probeer te begrijpen hoe iets gebruikt wordt, pas dan kun je inspelen op behoeften. Hie gebruikt men bijvoorbeeld Flickr..?
Google stelt zichzelf dus constant de vraag hoe ze mensen een deel van hun leven kunnen teruggeven, een unieke en mooie missie als je het mij vraagt. Het antwoord op deze vraag ligt verborgen in The Next Web. Google realiseert zich dat het huidige web nog altijd inefficiënt werkt en nog lang niet klopt. Er moet echter verder worden gekeken dan de huidige browsers, om te kunnen zien waar het heen moet.
Bradley eindigt met een aanbeveling aan het adres van iedereen die met internet bezig is: ‘Speel in op het grootste probleem wat het heden en de toekomst bepaald, genaamd Tijd!