Jim Stolze is een in Nederland zeer bekend internetexpert en spreker. Hij adviseert onder andere Ilsemedia, RTL en ABN Amro. Eind 2008 ging Jim in het teken van een onderzoek een maand lang compleet offline, hetgeen leide tot veel publiciteit en aandacht, op onder andere Bizz. Vandaag was Jim kort aan het woord op The Next Web om zijn ervaringen en conclusies kort toe te lichten.
Tijdens de eerste week van het experiment geeft Jim aan erg tevreden te zijn met zijn offline status. Het is een beleving op zich, en hij krijgt erg veel aandacht. In week twee begint hij er echter flink van te balen, en begint serieuze afkickverschijnselen te vertonen. Opvallend genoeg is week drie een walhalla…zijn werk verbeterd flink qua efficiĆ«ntie, hetgeen tot goede resultaten leidt. In de vierde en laatste week slaat de twijfel echter weer toe…
De hoofdvraag die Jim probeert te stellen is ‘maakt internet je gelukkiger?’, en hij is er van overtuigd dat dit waarheid kan zijn. Als rekening wordt gehouden met de onderstaande regels, kan internet je echt gelukkiger maken:
- Neem je Blackberry niet mee de slaapkamer in.
- Accepteer dat er meer informatie is dan dat je ooit zult kunnen lezen.
- Vertrouw meer op de sociale filters die door het publiek worden aangereikt.
- Ken het verschil tussen offline en online. Online is voor momenten dat je niet fysiek samen kunt zijn, maar meer ook niet.
Jim eindigt met een humoristisch doch niet minder serieus voorstel. Hij wil voor elke verzonden e-mail 1 cent gaan rekenen. ten eerste zal dit mensen aan het denken zetten over al dat eeuwige ge-reply, en daarnaast zal het zorgen voor het uitsterven van grootschalige SPAM.