Cultuurverschillen en social media dilemma’s; The Social Conference 2012

Donderdag 9 februari was ik, op uitnodiging van Emerce en Krem, aanwezig bij The Social Conference 2012. Vorige week had ik op Bijgespijkerd reeds laten weten naar welke sprekers ik wilde gaan luisteren, en dat is gelukt! Hieronder staat mijn verslag van de Keynote speaker, Fons Trompenaars. Hij had een sterk en ‘ongewoon’ verhaal dat je normaliter niet tegen komt op social media congressen.

Het overbruggen van cultuurverschillen in organisaties

Het verhaal van Fons was DE perfecte opening van de dag, abstract en goed gebracht. Geen te zwaar maar wel motiverend stuk over cultuur en dilemma’s. Trompenaars werd in 2011 benoemd tot een van de twintig meest invloedrijke internationale denkers op het gebied van HR. Zijn expertise is met name het fascinerende deelgebied cultuur. Hij schreef de bestseller ‘Riding the waves of culture’ over cultuurverschillen tussen organisaties. Dit boek werd in 9 landen totaal 120.000 keer verkocht. Trompenaars is dus een echt zwaargewicht als het gaat om organisatiecultuur en dat bleek ook wel uit zijn verhaal. Fons is een inspirerend spreker, die de humor van een droge Engelsman heeft en vloeiend Engels spreekt. Zo sterk zelfs dat ik pas achteraf in de gaten kreeg dat het gewoon een Nederlander is.

Fons Trompenaars stelt de huidige formulering van ‘corporate values’ sterk aan de kaak en verwijst naar een oude manier van denken. De meest genoemde is tegenwoordig zonder twijfel ‘integriteit’, iets wat bij vrijwel elke groot bedrijf in de corporate values staat. Maar integriteit is onmogelijk centraal te organiseren, getuigt dit voorbeeld:

‘Stel dat een vriend van je, terwijl jij naast hem in de auto zit, een ongeluk maakt doordat hij te hard reed. Wat ga je doen? Wat is integer? Bescherm je jouw vriend door te liegen of vertel je de waarheid? Hoe los je dit dilemma op?’

Het antwoord van corporates: daar hebben we onze integriteitsvalues voor! In de praktijk is het antwoord echter dat diverse mensen binnen je bedrijf, afkomstig uit diverse culturen met diverse normen en waarden, een ander antwoord zullen geven op hetgeen in hun ogen integer is. Kortom, aan je valuebeschrijving heb je niks. Er is nooit (hoe graag de politiek het ook wil) één juist antwoord! Om stand te houden in de nieuwe economie moet je op zoek naar ‘reconciliation’. Test de vriendschap met je vriend door hem te vragen zélf toe te geven dat hij de fout in gegaan is, om daarna zijn eerlijkheid te prijzen en zodoende een lagere straf voor hem af te dwingen. Zondermeer een interessante gedachtegang!

Aan de hand van bovenstaande voorbeeld bespreekt Trompenaars een aantal social media dilemma’s waar bedrijven mee stoeien:

  • Globalisering vs. de multi-local company: bij dit dilemma kunnen interne social media kanalen een grote rol spelen, door alle culturen binnen het bedrijf een stem te geven.
  • Onafhankelijkheid vs. afhankelijkheid: de combinatie is wederom een oplossing. Leer van elkaar maar geef mensen wel hun eigen beslissingsvrijheid.
  • Collectieve intelligentie vs. verspreide kennis: breng een ieders eigen, persoonlijke (verspreide) kennis samen in het teamdenken en kom tot oplossingen.
  • Realtime vs. research: zorg voor een goede basis maar ga ook gewoon aan de slag .
  • Transparantie vs. geslotenheid: ook hier, net als bij de anderen ligt de kracht in de combinatie. Laat informatie gedeeld worden, maar wel enkel door de mensen die je verder kunnen helpen.

Key Takeaways

Trompenaars sluit af met een aantal Key Takeaways (met dank aan Bram Koster voor de foto!):

The Social Conference als geheel

The Social Conference van dit jaar heeft me zeker positief verrast. Met name door de aanwezigheid van sprekers met een indrukwekkend palmares en een indrukwekkende presentatiestijl. Toch is er ook een kleine ‘maar’, aangezien er wederom (zoals bij veel evenementen) ook mensen een verhaal hebben verteld die simpelweg geen goede inspirerende sprekers zijn. De inhoud kan dan top zijn, maar het komt niet over. Een tip aan de organisatie van TSC12 (en die van veel andere events): ga wat minder op inhoud af en wat meer op presentatiekwaliteiten. 30 of 45 minuten zijn te kort om een diep inhoudelijk stuk te presenteren, houdt het luchtig en vol inspiratie.

Al met al was het een inspirerende dag. Vaak hoor je mensen klagen dat ze ‘niks nieuws’ horen op dergelijke events, zo ook deze keer. Ik denk dat die mensen echter de plank mis slaan. Als je zelf actief bent in social media zul je inderdaad op dergelijke evenementen niet veel meer bij leren, maar daar gaat het ook niet om. Dergelijke events geven je de mogelijkheid andermans visie en mening te horen, zodat je dit ter aanvulling of onderbouwing van je eigen kennis kunt gebruiken. Als je dagelijks in de markt van social media actief bent, kom je over het algemeen in aanraking met klanten die veel minder van social media afweten dan jij zelf. Events als The Social Conference geven je de mogelijkheid die kennis en visie te toetsen aan anderen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven