Op donderdag 15 september vond op Nyenrode het symposium B2B Goes Social plaats. Dit werd door de eerste keer georganiseerd door Kittyhawk in samenwerking met het part-time Master in Science programma van Nyenrode Business Universiteit. De marketing en promotie voor dit event was volledig via social media opgezet, met als gevolg een volle collegezaal op Nyenrode die goede sprekers en onderwerpen te zien kregen.
B2B Goes Social trapte af met een voorwoord van de rector van Nyenrode prof. dr. Maurits van Rooijen. Hij wist zoals hij het zelf verwoordde weinig tot niets van social media, maar benadrukte de essentie van de avond: social media is onvermijdelijk in business.
Door het volle programma zal ik niet elke spreker behandelen, (zie hier de volledige sprekerslijst), maar enkele hoogtepunten eruit lichten.
Steven van Belleghem, Insites Consulting
De volgende spreker, net voor de koffiepauze, bood de zaal een substituut voor koffie aan. Met zijn enthousiasme en zijn charmante Vlaamse accent wist Steven van Belleghem (@Steven_insites), managing partner bij Insites Consulting, de zaal mee te nemen in zijn verhaal over the Conversation Manager.
In dit boek van zijn hand staat Word of Mouth marketing centraal. Hij haalde enkele successen met social media in de B2B markt aan, de bekendste is natuurlijk Zappos, een Amerikaans schoenenmerk. Zappos heeft als visie “Customer service is the key”. In analogie hierop roept Steven bedrijven op om als motto the kiezen: “Making you customer happy :)”.
Dit kun je als bedrijf bereiken door de conversaties tussen je klanten en jouw bedrijf te faciliteren, onder andere via social media. “Creating a WE feeling with your fans is the real challenge.” En zo worden je klanten dus eigenlijk salesmensen zonder dat ze op de payroll staan, zo spiegelt Steven ons voor. Enkele andere B2B-cases die Steven aanhaalt zijn Kodak (rondom events), Hubspot, Cisco met 1 miljoen volgers en 3 social media teams en Oracle. Oracle loste via Twitter een crisis met een klant op, waardoor erger werd voorkomen.
Hieronder een videoverslag van Stevens presentatie (in 3 delen):
Rick Mans, Capgemini
Rick Mans (@rickmans), Social Media Lead bij Capgemini, startte zijn presentatie met een uitspraak van de marketingdirecteur van Audi. Toen Fast Company hem vroeg wat de ROI op de social media inspanningen van Audi waren, was zijn antwoord: ik heb geen idee wat het oplevert, maar ik vind het leuk.
Uiteraard is dit voor de meeste bedrijven geen voldoende antwoord, dus ging Rick in zijn verhaal in op de ROI op social media. Twee uitspraken die blijven hangen: likes zijn geen ROI en een negatieve ROI kan goed zijn! Niets doen met social media kan namelijk leiden tot een nóg negatievere ROI.
Om de Return on Investment van social media te meten kan deze piramide worden gebruikt van Jeremiah Owyang van Altimeter Group.
De tweede laag van deze piramide is interessant voor marketingmanagers. Wat echter het belangrijkste is bij het meten van de ROI, is het hebben van doelstellingen. En ga voorbij de ROI, kijk naar wat social media je kan opleveren, bijvoorbeeld aan inzicht in wat klanten willen. Want social media gaat een wezenlijk onderdeel vormen van je werk!
Hieronder een videoverslag én de slides van Ricks presentatie:
Victor Knaap, MediaMonks
De lange avond werd afgesloten door Victor Knaap, managing director (aka “main monk”) bij MediaMonks, een van de grootste productiebedrijven van digitale mediacampagnes. Hij lichtte een tipje van de sluier van de productie en strategische achtergrond van hun campagne voor Aviva, een verzekeringsmerk in Groot-Brittannië.
Ook leidde hij de zaal door de 10 implementatiestappen van campagnes, waarbij hij vooral waarschuwde voor de requirements van Facebook, aangezien deze aan verandering onderhevig zijn. Wist jij bijvoorbeeld dat het belonen van likes niet is toegestaan? En de integratie van Youtube (een Google-onderdeel) met Facebook vergt soms wat telefoontjes met mensen die daar werkzaam zijn.
Daarnaast wees hij nog snel (voordat de klok half 12 wees en de mensen wegrenden naar de borrel) op de social flow (oftewel: de user journey) op social media kanalen die anders is dan op algemene internetpagina’s.
Conclusie
Complimenten aan de organisatie (Katherine Kucherenko en Nyenrode) voor het bijeenbrengen van zoveel goede sprekers! Ook de integratie van Twitter via twitterwalls was erg goed opgepakt. Het publiek gaf direct feedback op de sprekers en kon ook vragen stellen die dagvoorzitter Tom van den Berkhof daarna aan de sprekers stelde. Ook complimenten voor Tom die op een tijdstip waarop de zaal de concentratie verloor, even een spreker onderbrak en inging op een opmerking die op de Twitter-wall voorbij kwam.
Een puntje van kritiek: doordat er zoveel sprekers waren, die allemaal wel uitliepen, was het net te laat om nog uitgebreid van de borrel te genieten. Volgend jaar weer een B2B Goes Social symposium, en dan met wat klinkende Nederlandse succes cases uit de B2B markt?
Oh, en even off-topic: Katherine, namens alle vrouwen in de zaal, waar heb je die geweldige laarzen vandaan? 🙂
P.S. Lydia is momenteel op zoek naar een nieuwe uitdaging als social media manager. Meer weten? Neem contact op via LinkedIn of Twitter!