#MRMW: ‘Social, Local en Mobile’ gaat de wereld overnemen

“De wereld overnemen” klinkt nogal dramatisch, maar eigenlijk is de titel van dit stuk een vrij veilige voorspelling. Gezien de grote ontwikkeling van ‘social’ en het feit dat in sommige landen het hele vaste net gewoon wordt overgeslagen voor de stap naar ‘mobile’ is het niet zo gek om te denken dat de technologie deze kant op gaat. De uitdaging ligt er nog vooral in hoe ‘local’ zich gaat manifesteren. Voor marketeers en marktonderzoekers ligt het punt van aandacht daarbij vooral op twee hoofdpunten: contact en conversie, en beide groepen willen daarbij natuurlijk ook graag weten hoe dat een beetje meetbaar is.

In 2011 was 37% van de ‘online tijd’ al sociale tijd. Volgens sommigen een plaag, volgens velen dé kans om nuttige contacten te leggen. Velen worstelen daarnaast nog met de vraag in hoeverre het mobiele gebruik van deze netwerken mag doordringen in ons sociale leven. Het zijn precies deze twee vragen die samenvallen met deze aandachtspunten. Op het door een brede groep aan internationale marktonderzoekers gesteunde “Market Research in the Mobile World” evenement, volgende maand in Amsterdam gaat men twee dagen in op de complicaties en de oplossingen. Maar waar hebben we het nu eigenlijk precies over?

Contact en conversie

Social media op mobiel brengt met zich mee dat het contact altijd en overal kan zijn. Dit is een enorme stimulans voor word of mouth marketing, het is letterlijk zien en doorvertellen. Een online stimulans die je eerder vanuit huis meenam en later moest navertellen kun je nu veel directer overbrengen. Social en mobiel ondersteunen elkaar daar in: je kunt het doorsturen of direct ter plekke laten zien. Of een combinatie van beiden natuurlijk, als je denkt aan de Twitterstreams is dit een uitermate goed voorbeeld van lokale mobiele interactie met een ‘echt’ evenement, maar waar ‘de mensen thuis’ via internet ook mee van kunnen genieten. Het is dus voor marketeers nog belangrijker het juiste “Point of Contact” te bepalen. Altijd en overal betekent voor sommigen dat er ook flink gezonden kan worden, maar dit is niet altijd een optimale situatie. En ook: waar ga je kijken? Wat Sjef schreef: “Fish where the fish are“, dat geldt ook hier.

Hetzelfde geldt voor conversie: hoe krijg je in een “altijd aan” online samenleving je verkoopmoment op de juiste plaats. Een beetje in het wilde weg gaan hengelen is mogelijk, maar blijft behelpen. Het “lokale” aspect, dat dankzij GPS ook goed meetbaar is, is daarbij natuurlijk het meest voor de hand liggende instrument. Aanbiedingen doen via Foursquare is daarin eigenlijk nog maar een voorzichtige beginnende stap.

Uitdaging voor onderzoekers

Voor met name onderzoekers is het de uitdaging van deze hele nieuwe wereld enige ‘chocolade te maken’. Zij hebben de uitdagende taak marketeers te voorzien van inzichten in de wensen van gebruikers. Naast de “twee C’s” is dus de analyse een punt dat de aandacht verdient. Hierbij begaan we aan de ene kant de weg van de kwalitatieve analyse, welke een nieuwe opleving kan krijgen. Lokaal mensen direct bevragen naar aanleiding van een aankoop, het gebeurt al, maar staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Daarnaast begaan we de keiharde kwantitatieve wereld van “big data”, waarin we moeten zorgen niet kopje onder te gaan in de stroom van gegevens. Weten wat je kunt en wilt meten is daarbij het devies, marktonderzoekers zijn daarin doorgaans zeer bedreven maar gaan zich soms ook te buiten aan het “plaatjes maken omdat het kan”.

Uiteindelijk stellen de ontwikkelingen op Social, Local en Mobile (met een mooi acroniem SoLoMo) ons dus voor uitdagingen op twee hoofdvlakken:

  • Contact: Waar bevinden mijn contacten zich en hoe kan ik ze aanspreken?
  • Conversie: Hoe zorg ik ervoor dat ik mensen niet nodeloos aanspreek, maar op het juiste moment?

Hieruit resulteert dan de inmiddels bijna klassieke ’Big Data’ discussie:

  • Analyse: Op welke manier maak ik contact ten behoeve ván onderzoek, en op welke manier onderzoek ik alle data die ik uit mijn ‘twee C’s’ metingen krijg?

Degene die het antwoord weet te formuleren op de bovenstaande twee vragen op een manier die tevens aan de analysevraag voldoet zit voor de komende tijd goed.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

28% meer verkopen
Drag-and-drop pipeline
Geweldige mobiele app
De marktleider
Meest compleet
Minder administratie
Ruim 17.000 gebruikers
Gebruiksvriendelijk
Krachtige Timeline