MARCOM en IAM als snuffelmarkt

De afgelopen twee dagen (woensdag 2 en donderdag 3 juni) waren de beurzen MARCOM en IAM 10. De MARCOM richt zich op marketing en communicatie, waarbij IAM zich specialiseert in online marketing. Deze evenementen stonden vol met stands van verschillende producten en bedrijven. Naast de vele presentaties in de daarvoor aangewezen ruimten werden er op vele stands ook workshops en lezingen gegeven.

Benjamin Faes (YouTube) – The inspiring and dynamic World of YouTube

Een van de lezingen die ik bijgewoond heb was de presentatie van VIPspreker Benjamin Faes, Hoofd van YouTube EMEA. Zijn presentatie was “The inspiring and dynamic World of YouTube”. Hierin ging hij in op waarom YouTube zo goed werkt, hoe mensen interacteren met YouTube en hoe merken met het publiek van Youtube contact kunnen leggen.

Het video fenomeen op internet is pas kort geleden begonnen, maar enorm groot: 1/3 van het internetverkeer wordt gebruikt voor het bekijken van video’s en per minuut wordt er ongeveer 24 uur aan zeer diverse video’s geupload, veel al in HD kwaliteit. 500 miljoen mensen kijken bij elkaar meer dan 2 biljoen video’s per dag, bestaande uit zeer verschillende doelgroepen. Mensen kijken op elk moment, van waar dan ook, via andere sites dan YouTube, via mobiel, op hun laptop in de trein, etc.

Op dit moment is YouTube bezig te zorgen dat er meer interactie tussen vrienden kan plaatsvinden. Mensen kunnen vrienden volgen (gekoppeld aan bv Facebook) en zien welke video’s zij kijken, wat ze op dit moment doen, etc. Daarnaast kan je video’s aanbevelen aan vrienden en reacties geven. Mensen delen namelijk al veel video’s via andere sites dan YouTube – 10% van bekeken video’s komt door referrals van anderen. YouTube heeft ook een nieuwe functie Youtube.com/disco, waarbij aan de hand van één nummer of artiest een hele muziekplaylist gemaakt wordt.

Voor marketeers is het interessant dat je van je eigen content precies kunt zien, wie het waarom en via welke manier gekeken heeft. Daarnaast kan er op vele manieren reclame gemaakt worden. Er is een gratis tool die inzicht geeft in je publiek en vervolgens kan aan de hand daarvan gekozen worden voor meerdere soorten advertentiemogelijkheden.

Zoals hier hopelijk uit duidelijk wordt was deze presentatie er vooral op gericht om nog meer bedrijven over te halen om via Premium accounts (voor bedrijven) advertenties te plaatsen, zowel als content.

Nathalie Soeteman (Power2Improve) – Social Media Volgens VMC: Why Women Mean Social Business

Een workshop van @Nathalief bij VMC had een hele andere insteek. Deze presentatie was voornamelijk bedoeld als achtergrondinformatie bij social media, vanuit een vrouwelijk perspectief (let op: vrouwelijk, niet vrouwen!). Ze legt uit waarom social media goed past bij vrouwelijke eigenschappen (bijvoorbeeld sociaal, intuitie, communicatie en organiseren), eigenschappen die in de hedendaagse marketingbusiness volgens Nathalie nog wel eens onderdrukt worden omdat het gaat om ‘scoren’. Vrouwelijk is communiceren, hechte relaties aangaan. Geven, verbinden. Niet direct  resultaat hoeven zien. Deze laatste benadering is veel meer lange termijngericht, vaak veel succesvoller en steeds meer mensen (lang niet alleen vrouwen) ervaren dat dat veel meer echte voldoening geeft.

Dit succes is eigenlijk ook terug te zien op social media. Er zijn meer vrouwen op social media te vinden: Op 84% van de websites zijn er meer vrouwen dan mannen, ze tweeten meer en gebruiken facebook vaker. Toch worden mannen vaker gevolgd dan vrouwen op Twitter. Dit komt omdat vrouwen voorzichtiger zijn in relaties aan gaan en vaker hun eigen goede eigenschappen minimaliseren – valse bescheidenheid vertonen.

Hiervoor is het van belang dat zowel vrouwen als mannen gebruik gaan maken van personal branding. Laat zien wie je bent, wat je wil, wat je kan, wat je te bieden hebt, niet alleen in de traditie van scoren, maar juist waarom het interessant kan zijn een relatie op te bouwen.

Als laatste gaat Nathalie in op ‘social leadership’. Het idee is dat je met de vrouwelijke benadering uiteindelijk veel meer resultaat boekt: langere termijn, voor alle betrokkenen een goed gevoel, zodat ze elkaar wat gunnen. Maak gebruik van social media bijvoorbeeld om een lossere hierarchie te maken, zoals ook Ghandi dat deed en tegenwoordig wordt beschreven door onder andere Charlene Li. Hierdoor komen vrouwelijke eigenschappen beter tot hun recht.

Voor mij als studente Nieuwe Media en Digitalie Cultuur en stagaire Online Marketing zag ik weinig vernieuwends of onbekends. De presentaties waren in het algemeen erg oppervlakkig, weinig diepgang. Het voelde vooral als een snuffelmarkt voor marketeers die nog weinig over online weten. Wat heeft u gezien op de MARCOM en IAM? Wat vond u van deze dagen?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven