Bij veel organisaties komen social media steeds hoger op de agenda te staan. Vaak gaat het dan om social media in de marketingstrategie of in de customer services. Soms zijn ze ook al bezig met nadenken over social media in en rond hun opleidingsinspanningen.
Helaas is daarbij vaak het uitgangspunt: als we nou maar iets van social media eraan vastplakken, dan zijn we weer bij de tijd en beschikken we over een innovatieve aanpak van leren die ons voortstuwt in de vaart der volkeren. Ik zeg helaas, want dit is nou precies de valkuil waar veel organisaties intrappen. In plaats van te bedenken welke social media er allemaal wel niet zijn die je kunt gebruiken, is het veel beter om de inzet van social media te benaderen vanuit een visie op opleiden. En dan een visie die goed aansluit bij onze kenniseconomie. Niet Learning is Work, maar Work is Learning.
Jane Hart, learning & Performance Consultant, and CEO van the Centre for Learning & Performance Technologies heeft hierover een aantal interessante dingen geroepen die je kunt vinden op haar site. Belangrijk voor nu is haar standpunt dat leren in een kenniseconomie vraagt om een structureel andere kijk op leren met een bijbehorende aanpak én de social media die zo goed in te zetten zijn bij die aanpak. Maar er zijn nog maar weinig organisaties, in ieder geval in Nederland, die deze kijk op leren onderschrijven en ernaar handelen. We zien veel meer organisaties opereren vanuit het idee van de industriële economie:
Organisaties die werken vanuit het idee van de industriële economie, denken de stap naar social learning te kunnen maken door social media toe te voegen aan de bestaande visie en aanpak. Op zich is daar niets mis mee. Ik heb al eens eerder aangegeven dat je prima met social media je bestaande opleidingen kunt verrijken. Maar verwacht niet dat je daarmee ineens het leren in de organisatie structureel hebt vernieuwd. Zo werkt het dus niet. Het is andersom. Zorg voor een heldere visie en aanpak die past bij de kenniseconomie en maak daarbij dan gebruik van social media waarmee het mogelijk is om informal sharing aan te bieden, volop interactie en samenwerking te faciliteren én leren te ondersteunen.
Wat betekent dit voor organisaties?
Voor organisaties heeft dit nogal wat impact. Ze moeten bijvoorbeeld de Learning Management Systemen (LMS) die ze allemaal de laatste jaren hebben opgetuigd, opnieuw bezien en bepalen of deze nog wel bruikbaar zijn. Leveranciers van deze systemen proberen de bui al voor te zijn en voegen snel social media aan de systemen toe. De vraag is alleen of het dan ineens echte collaborative tools zijn geworden. Een ander gevolg is dat veel organisaties een mentale verandering moeten ondergaan: van gesloten systemen om bedreigingen van buiten tegen te houden naar open systemen waarin medewerkers optimaal kunnen communiceren en leren.
Wat betekent dit voor social media bureaus?
Veel organisaties laten zich rond social media adviseren door externe bureaus. Veel bureaus hebben met name verstand van social media in relatie tot marketing en customer services. Social media in relatie tot leren vraagt om andere expertise. Bureaus moeten die expertise gaan opbouwen of inhuren, bijvoorbeeld bij opleidingsbureaus, om zo daadwerkelijk goed te kunnen adviseren.
Wat betekent dit voor opleidingsbureaus?
Externe opleidingsbureaus kunnen de adviesrol voor organisaties op zich nemen wanneer ze hun expertise op het gebied van social media kunnen vergroten, vooral op het snijvlak van social media en leren. Of ze huren social media bureaus in om juist samen met social media bureaus organisaties optimaal van dienst te zijn.