Wat zijn voor 2022 de belangrijkste e-mail marketingtrends om met jouw bedrijf op in te spelen? Wij spijkeren je bij met onderstaande vijf trends.
1. AI en e-mail tools
Verschillende campagnes draaien, resultaten eenvoudig kunnen inzien, je e-mail marketing strategie 24/7 kunnen bijschaven op basis van die enorme bak data die je verzamelt; het wordt allemaal alleen maar nóg belangrijker in 2022. Druk jij gewoon nog één keer per week op ‘send‘ en let je verder niet op wat er gebeurt? Doe jezelf dan één plezier en ga dit serieus nemen, voordat je écht helemaal achter aan de polonaise loopt. AI tooling maakt A/B-testing, voorspellen van de beste verzendtijd en analyse achteraf toegankelijk en betaalbaar. Maar let wel: AI zal het menselijke aspect van e-mailmarketing nooit volledig kunnen vervangen, alleen efficiënter maken.
2. Eenvoudiger e-mail designs
Het aantal commerciële mails dat consumenten ontvangt, neemt jaarlijks toe. En hoe heviger de concurrentie in de mailbox van jouw ontvanger, hoe groter de kans dat jouw marketing mails niet worden gelezen.
In 2022 gaat meer dan ooit gelden: less is more. Liever twee keer per week een korte mail dan één keer een lange, op z’n eenvoudigst gezegd. Op een wat hoger niveau gaat het erom dat de meest succesvolle marketingmails in 2022 een eenvoudiger design krijgen en bondiger van aard worden. Lange mails waarbij je ver moet scrollen worden langzaamaan uit den boze. Houd het simpel en verkort zo de tijd die de lezer nodig heeft om te oordelen of het de moeite waard is om door te klikken.
3. User generated content
Wat we ook steeds meer gaan zien: user generated content in commerciële e-mails. In dit geval niet alleen om op te vallen tussen de massa, maar ook omdat user generated content wat extra’s doet ten opzichte van content die je zelf hebt ontwikkeld. Er is een reden dat mensen altijd naar reviews en klantbeoordelingen kijken en dat die vaak leidend zijn bij de vraag of een product wel of niet gekocht wordt (of een hotel wel of niet geboekt).
User generated content ademt authenticiteit, wordt serieus genomen en komt sympathieker over dan alleen wervende reclametekst. Een jonge moeder die in een blog uitlegt hoe blij ze is met de kinderkleding die ze bij jou heeft besteld, komt heel anders over dan als je zelf uitlegt hoe geweldig je producten zijn. Of wanneer ze met haar moeder gezellig op de foto gaat.
4. Interactieve content
In het verlengde van de user generated content: interactie in commerciële mails kan ook wonderen verrichten. Denk aan polls of een korte quiz waar ontvangers aan kunnen meedoen. In de volgende editie kun je daar op terugkomen. Zo hebben ontvangers het idee dat jouw e-mails een soort tweerichtingsverkeer worden waar ze zelf ook aan kunnen meedoen. Supersympathiek, en het verhoogt eenvoudigweg je lees conversie. Kortom: durf het gesprek aan te gaan en luister eens in plaats van dat continu zenden.
5. Gepersonaliseerde content
Grote bedrijven beheersen personalisatie vaak als geen ander. Denk aan de wekelijkse mail van Albert Heijn met daarin producten die jij vaak koopt en die nu in de aanbieding zijn. Een eenvoudig voorbeeld van gepersonaliseerde content. Het wordt alsmaar belangrijker, ook in 2022, omdat je eenvoudigweg veel beter aansluit bij de behoefte van je klanten en relevantere informatie afzendt.
De keerzijde: je wilt niet als een Big Brother overkomen, dus zorg dat de privacy van je klanten is gewaarborgd en wees daar ook transparant over. Overigens kun je ook prima gepersonaliseerde content verzenden zonder de ‘Hoezo weten jullie dat allemaal’-reactie te krijgen. Stuur je klanten op hun verjaardag bijvoorbeeld een felicitatiemail met een kortingscode. Niemand die daar over zal vallen.
Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!
- In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
- Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.