Vijf tips om je analytics optimaal te analyseren voor je contentplan

Hoe succesvol je content ook is, je kunt je altijd nog verbeteren op basis van je analytische gegevens. Veel contentmarketeers hebben moeite om de statistieken optimaal in te zetten. Hier vijf tips.

Tip 1: Verwar metrics niet met KPI’s

Onder metrics verstaan we het kwantificeren van zaken die waarde toevoegen aan je organisatie, maar die niet zijn gericht op de meest kritische doelen. KPI’s zijn gericht op de cijfers over je werkprestaties. Zoek uit welke KPI’s voor jouw organisatie essentieel zijn en waar je directie het meest belang aan hecht. Voor een ijzerwarenwinkel is het geen ramp als het internetverkeer sterk daalt, voor Amazon wel.

Tip 2: Stel strategische meetprioriteiten

Niet alle metingen zijn even nuttig. Maar ga vooral meten en baseer je niet op aannames. Analyseer al je beschikbare gegevens zodat je daarna kunt bepalen welke voor jouw organisatie van belang zijn.

Tip 3: Maak relevante dashboards

Een dashboard met alle statistieken kan het makkelijker maken om te zien welke content het goed doet en welke tekortschiet. Maar welke gegevens – en hoeveel ervan – moet je op het dashboard zetten om dat duidelijke beeld te krijgen?

Maak relevante dashboards door klanten te vragen een matrix te maken van alle niveaus in hun organisatie – managers, directeuren, leidinggevenden, enz. Bovenaan staan de rollen, onderaan staan de functies. “Elk vakje in die matrix heeft zijn eigen dashboard nodig, want wat de directeur belangrijk vindt, is misschien niet wat de marketingmanager moet weten.

Richt je op de informatie die elke rol in staat stelt om de meest cruciale beslissingen te nemen. Laat hen de volgende zin afmaken: Ik heb X nodig zodat ik Y kan bereiken.

Tip 4: Ga in gesprek met je klanten

Interpreteer de betekenis van alle gegevens nauwkeurig zodat je weet welke acties je vervolgens kunt ondernemen.

Het genereren van complexe gegevensrapporten vereist een aantal extra stappen, waaronder het instellen van doelen in Google Analytics en het bijhouden van conversies in Google Tag Manager. Maar als je dit eenmaal hebt gedaan, kun je de prestaties van contentkanalen voor elke fase van je funnel visualiseren. Je kunt zien waar je inhoud in de loop van het traject van de koper aan kracht verliest, wat aangeeft dat er een gebied is dat moet worden geoptimaliseerd of een nieuwe aanpak nodig heeft.

Besteed wat meer tijd aan de configuratie van Google Analytics (of laat een specialist op het gebied van gegevenswetenschap je helpen).

Tip 5: Neem beslissingen op basis van inzichten, niet op instinct

Het achterhalen van de meest succesvolle content-assets is essentiële informatie, maar zelfs een krachtige tool als Google Analytics kan je niet vertellen waarom die assets beter presteren dan andere. Je hebt daarvoor een kwalitatieve analyse nodig, namelijk enquêtes, focusgroepen en polls. Ga naar buiten en praat met je klanten.  

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven