6 schrijftips voor e-mailteksten

In dit artikel geven we je de 6 beste tips om je e-mailteksten eens flink bij te spijkeren.

1. Bepaal het doel

Bepaal vooraf het doel van de e-mail en vraag jezelf af: “Wat wil ik bereiken? Waarom stuur ik deze mail?” Dit doe je omdat de schrijfwijze van een activerende campagne verschilt met een e-mail waarmee je reviews verzamelt.

2. Leef je in

Verplaats je vervolgens in de ontvanger. Wie gaat je e-mail ontvangen en hoe worden ze graag aangesproken? Heb je een wat oudere doelgroep? Dan kun je wellicht een formele schrijfstijl hanteren en vousvoyeren (daar gaan we al).

Mail je naar een jongere doelgroep? Gebruik dan een vlotte schrijfstijl met eventueel emoji’s. Doe wat deskresearch naar je doelgroep en raadpleeg je eigen databronnen, zoals Google Analytics en social media kanalen. Zo breng je jouw doelgroep in kaart.

Ten slotte raad ik je aan om na te denken over de customer journey. Bedenk altijd waar je klant zich bevindt. Je gebruikt immers een andere schrijfstijl (en andere content) voor vaste klanten, dan dat je voor leads doet.

3. Schrijf hetzelfde als voor webteksten

Mailteksten kennen veel overeenkomsten met webteksten. Namelijk deze 3 vuistregels:

  • Volg een logische tekststructuur.
  • Houd alinea’s kort en simpel.
  • Hanteer slechts één doel per alinea.

Op die manier blijft het overzichtelijk voor de lezer. Korte alinea’s zorgen voor een snelle leesbeleving, waar lange stukken ervoor kunnen zorgen dat de lezer eerder afhaakt. Wist je dat de best converterende e-mails  bevatten?

4. NIET SCHREEUWEN!!!

Sorry, maar ik probeer duidelijk te maken hoe irritant het op de ontvanger overkomt als je tegen ze schreeuwt. Dit doen we met het plaatsen van alle woorden in hoofdletters en overtollig gebruik van uitroeptekens. Naast het opwekken van de verkeerde emotie bij de ontvanger, kan het ook als spam worden beoordeeld door ontvangende e-mailclients (Gmail, Hotmail, etc.). Dus doe het niet, tenzij je wil inhaken op Caps Lock Day natuurlijk.

5. Zorg voor een triggerende onderwerpregel en pre-header

Naast de afzendernaam zijn de onderwerpregel en pre-header, ook wel snippet genoemd, de twee belangrijkste elementen voor een ontvanger om een e-mail wel of niet te openen. Om een onderwerpregel of pre-header samen te stellen, zijn een hoop tips te vinden op het internet. De belangrijkste tip? Zorg ervoor dat je in je e-mail kunt waarmaken wat je met je onderwerpregel en pre-header belooft.

6. Voorkom spam-woorden

Er wordt gekscherend wel eens gezegd dat spam een afkorting is voor Sending People Annoying Messages. Hoewel de term spam afkomstig is uit een sketch van Monty Python, is die betekenis wel treffend. Je wil voorkomen dat je e-mails verzendt die in de ogen van de ontvanger als irritant worden ervaren.

E-mailclients hebben algoritmes ontwikkeld om spam te herkennen. Voorheen waren je content en IP-adres de belangrijkste pijlers voor clients om je een spam-score te geven. Tegenwoordig zijn die algoritmes een stuk geavanceerder en zoeken ze naar patronen in je content, in plaats van losse spam-woorden.

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.

Lees meer over deze training ►



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven