Het lijdt geen twijfel dat 2023 een jaar wordt waarin we onze focus aanscherpen. De uitdagingen als gevolg van de pandemie, geopolitieke spanningen en economische onzekerheid zullen ervoor zorgen dat 2023 een jaar als geen ander wordt.
Consumenten verwachten veel van bedrijven en de gebruikerservaring speelt een grote rol bij het al dan niet kopen van een dienst of product. Daarom de 5 digital marketing trends die volgens Bijgespijkerd belangrijk gaan worden in 2023.
Privacy
Bedrijven moeten zich in 2023 onderscheiden omdat ze concurreren in een onzekere markt. Ze zullen hun waarden moeten bewijzen om klanten te behouden en te winnen. En nu mensen een groter deel van hun dagelijkse leven online regelen dan ooit tevoren, is online privacy nog nooit zo belangrijk geweest.
Het is de wereld van Gen Z
Generatie Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid met internet – en de manier waarop ze online navigeren en communiceren, blijft evolueren. De meest relevante platforms voor deze generatie van vandaag zijn die welke dynamisch en erg visueel zijn en op nieuwe en innovatieve manieren tegemoetkomen aan hun steeds veranderende behoeften.
Augmented reality-ervaringen
De pandemie zorgde voor een golf van online winkelen . Dit maakte het nog belangrijker – en verwacht – voor merken om innovatief te zijn in offline omgevingen. In 2023 moet de klantbeleving in de winkel een unieke waarde toevoegen.
Korte video’s
Veel makers innoveren met kortere, ‘snackbare’ inhoud om aan de behoeften van kijkers te voldoen. En ze zien immens succes. YouTube Shorts heeft nu zelfs 1,5 miljard actieve gebruikers per maand en wordt dagelijks meer dan 30 miljard keer bekeken, waardoor het een grote kans voor adverteerders is.
Duurzaamheid
Mensen geven in 2023 prioriteit aan duurzaamheid en willen dat merken hen helpen duurzame keuzes te maken. Ze verwachten ook dat organisaties meer dan ooit impact hebben op de samenleving en stemmen beloften af op daden. Als reactie hierop zien we dat merken verschuiven van puur kijken naar het minimaliseren van hun eigen milieu-impact.
Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.