4 Tips voor merkidentiteit

Zet jij je merk op de juiste manier in? Het is goed om regelmatig te bekijken of je nog op de goede weg zit en waar nodig bij te sturen. De wereld verandert continu, wees niet bang om te veranderen. We zetten de belangrijkste tips en trends over merkidentiteit voor je op een rijtje.

Tip 1: Verander waar nodig

Het is belangrijk om met je tijd mee te gaan en te kijken wat er leeft en speelt in de samenleving en rondom thema’s die je bedrijf of merk raken. Praat met je doelgroep en onderzoek of je nog voldoende aansluiting vindt. Als je hiermee te lang wacht, verlies je het contact tussen je doelgroep en je merk. Verander waar dat nodig is, maar verlies je eigen normen en waarden daarbij niet uit het oog. Te snel en te veel veranderen zorgt ervoor dat je doelgroep zich niet meer herkent in je merk. Verander dus met mate.

Tip 2: Onderneem maatschappelijk verantwoord

Wat draagt jouw bedrijf bij aan maatschappelijk goed gedrag? Bedenk wat past bij jouw medewerkers en zorg dat dit in balans is met de missie en visie van het bedrijf. Zo’n 60 procent van de klanten is bereid meer te betalen voor producten van bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Hoe dan? Door bijvoorbeeld eerlijke handel aan te moedigen; mensen in nood te helpen; een deel van je winst te doneren aan goede delen, maar ook door recyclebare verpakkingen te ontwikkelen en expliciet te benoemen en promoten.

Tip 3: Ga met de juiste trends mee

Onderzoek welke trends er zijn die invloed hebben op jouw bedrijf, je merk en je doelgroep. Daar waar ze relevant zijn én bij jouw bedrijf en merk passen, haak je aan zodat ze je merk versterken. Wees geloofwaardig en respectvol en zorgvuldig in het volgen van trends.

Tip 4: Kies voor DEI

DEI staat voor: diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit. Zorg dat je marketing aansluit bij je gehele doelgroep en niet een deel van hen uitsluit of beledigt. Je boekt niet alleen succes bij deze relatief kleinere groep, ook het grote publiek zal dit waarderen en meer vertrouwen in je merk en bedrijf hebben.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven