Welke ontwikkelingen gaan ervoor zorgen dat het werk van online marketeers in 2022 ingrijpend gaat veranderen? Welke innovaties mag je echt niet missen? Wij spijkeren je hieronder even bij met de 8 laatste trends.
1. Meta is overal
Facebook heeft officieel zijn naam veranderd in Meta . Hiermee zetten zij groot in op virtuele en uitgebreide ervaringen. Zoek welke kansen dit voor jouw bedrijf biedt.
2. Influencers blijven groeien
Influencer-marketing zal in 2021 $ 13,8 miljard bereiken en blijven groeien. Influencer-campagnes bieden inherent context en relevantie, aangezien de influencer het product onderschrijft. B2B-merken blijven ook influencers omarmen.
3. Privacy heeft invloed op adverteren
Moderne digitale advertenties zijn sterk afhankelijk van gegevens om automatisch te optimaliseren. Nieuwe privacyregels zoals de iOS-update en de verwijdering van cookies hebben ertoe geleid dat er minder gegevens worden gebruikt in kunstmatige intelligentie. Onderzoek welke impact dit op jouw advertenties zal hebben en ga hier proactief mee om.
4. Marketeers worden strategischer
Aangezien automatisering, kunstmatige intelligentie en machine learning een groot deel van het werk van digitale marketing wegnemen, moeten marketeers strategischer worden. De mogelijkheden in digitale marketing blijven groeien. Concentreer je op wat je bedrijfsgroei écht stimuleert.
5. Enorme groei van LinkedIn
LinkedIn blijft een rijzende ster in de digitale ruimte. Elk kwartaal laten ze aanzienlijke winsten zien in maandelijks actieve gebruikers en engagements op het platform. Ze lanceren ook voortdurend nieuwe functies die betere resultaten opleveren voor bedrijven en pagina’s. Vergeet dit sterk groeiende kanaal dus niet.
6. SEO is minder spel en meer geïntegreerd
Zoekmachineoptimalisatie is een van de oudste en meest waardevolle vormen van digitale marketing. Aangezien zoekalgoritmen steeds slimmer en meer contextueel zijn geworden, hoeven marketeers zich minder te concentreren op de ‘hacks’ en ’trucs’ van SEO en meer op het bieden van een uitstekende en zinvolle ervaring aan hun gebruikers.
7. Ervaringen zijn de nieuwe sociale munteenheid
Bedrijven schreeuwen nog steeds om mond-tot-mondreclame en sociale aandacht. Naarmate het advertentielandschap luidruchtiger wordt, worden verdiende media en mond-tot-mondreclame belangrijker om door te breken.
Aanbeveling: Marketeers moeten zich richten op het creëren van ervaringen in elke fase van hun interactie met klanten om mond-tot-mondreclame via sociale media te verdienen.
8. Digitale banen blijven groeien
Volgens LinkedIn zijn digitale vaardigheden het meest gevraagd . Toch is er een grote vaardigheidskloof tussen het aantal bedrijven dat op zoek is naar digitale vaardigheden en de vaardigheden op de markt. Digitale bijscholing voor je organisatie is dan ook belangrijker dan ooit.
Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.