Een goed scorende performance marketing campagne zal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Het is meer dan alleen een bak geld aan advertenties besteden. Deze 4 tips zorgen voor succes.
1. Kies een kanaal die past bij je doelgroep
Een algemene marketingregel maar toch relevant om te benoemen. Als jouw doelgroep actief is op Facebook en hier ook ontvankelijk blijkt te zijn voor jouw marketingboodschap is het verstandig om hier mee te experimenteren. Je kunt met meerdere kanalen experimenteren en de kanalen overhouden die het beste scoren. Houd hierbij ook rekening met timing en seizoensinvloeden. Misschien scoort jouw LinkedIn campagne goed overdag en jouw Facebook campagne voor dezelfde doelgroep juist in de avond.
2. Zorg voor een naadloze flow in al je uitingen
Dit is een belangrijke variabel om op te letten; hoe ziet jouw flow eruit? De uitingen die je inzet kunnen het beste naadloos op elkaar aansluiten en de doelgroep zo goed mogelijk funnelen. Een voorbeeld:
Je Google ad verschijnt in de zoekmachine bovenaan als de doelgroep zoekt op een relevante term zoals ‘SEO advies’. De advertentie belooft het volgende; ‘vraag een gratis test blog aan bij SEO advies BV’. Vervolgens landt je op een algemene website waar je niets van dit aanbod kunt terugvinden. Ook herken je niets terug van de tone-of-voice uit de advertentie.
Dit is een voorbeeld van een flow of marketingfunnel die niet naadloos aansluit en zorgt voor een slechtere performance. Het was beter geweest als de bezoeker na het klikken op de advertentie landt op een strakke landingpage met meer uitleg over het aanvragen van de gratis blogpost met een formulier en een ‘vraag aan’ knop.
3. Performance marketing vraagt om creativiteit
Door de meetbaarheid en het gevoel van maakbaarheid van performance marketing vergeet men de variabel ‘creativiteit’ nog wel eens optimaal in te zetten. Door jouw campagne te voorzien van een krachtig thema, goed beeld- en taalgebruik en de juiste creatieve invalshoeken kun je de performance van jouw campagnes verhogen.
Investeer dus in een goede creatieve opzet van jouw marketingactiviteiten zodat de hele funnel van voor naar achter strak in elkaar zit. Maak een doorvertaling van het strategische marketingplan en baseer daar je concrete idee en activiteiten op. En, zodat je je doelgroep raakt met je middelen en boodschap.
4. Meet de juiste punten
Meten = weten gaat 100% op voor performance marketing campagnes. Een belangrijke taak van performance marketeers is het doorlopend analyseren, aanpassen en bijsturen van campagnes. Dat betekent wel dat je moet kunnen zien waar bepaalde verbetermogelijkheden liggen. Als je campagne bestaat uit meerdere campagnestappen zul je op al deze punten de juiste meetindicatoren moeten instellen. Dit is ook van belang om uiteindelijk een goede ROI te kunnen bepalen.