Conversie optimalisatie valt niet meer weg te denken in het online marketing landschap. Een website kan nog zo mooi in elkaar zitten, maar zodra dit niet resulteert in een bestelling of aanvraag heb je er weinig aan. Het binnenhalen van leads of verkopen is immers vaak het doel. Daarom hieronder 5 supertips om het gedrag van je websitebezoeker te beïnvloeden.
1 Het brein is lui
Ons brein is maar 2% van ons lichaamsgewicht, maar verbruikt wel 20% van onze calorieën en zuurstof! Dit zorgt ervoor dat we lui zijn met ons denken, we willen de minimale moeite steken om een gewoon resultaat te behalen. Dit maakt ons vatbaar voor fouten en dit verklaart de kracht van gewoontes. Als iets geen moeite kost om over na te denken, kan dit gemakkelijk worden herhaalt. Maak daarom zaken op je website makkelijk; hoe makkelijker iets is, hoe beter ons brein ermee om kan gaan. Wat dus sneller leidt tot een conversie.
2. Alles is relatief
Het brein is een associatief netwerk, alles wordt met elkaar verbonden. We kunnen daarom ook niets objectief zien: alles wordt beïnvloed door de context. Denk daarom na waaraan je je bedrijf of product wilt koppelen. Context is key, dus denk in associaties en onthoud dat de context jouw boodschap beïnvloedt.
3. Verminder frictie
Conversieoptimalisatie draait in essentie om het elimineren van frictie. Het brein wil overleven en het liefst zo lui mogelijk. Lukt dit niet? Dan ontstaat frictie; een ongemakkelijk gevoel bij dingen die veel energie kosten. Om dit principe te verduidelijken wordt een voorbeeld met betrekking tot prijs toegelicht. Er is veel onderzoek gedaan naar pricing en een kleine aanpassing in prijsstelling kan een grote impact hebben. Het zien van een prijsteken activeert de insula in het brein, insula wordt ook getriggerd bij fysieke pijn. Om de insula te verminderen, kan het prijsteken worden weggelaten. De mogelijkheid om zonder cash te betalen, met afterpay of creditcard, verminderd ook insula. Daarnaast creëren ook zaken op een website als: foto’s, moeilijke tekst, teveel formulier velden of pop-ups op het verkeerde moment frictie en dus pijn. De schaarste tijd van een consument kan worden verkregen door de leukste, makkelijkste en meest betrouwbare klantreis te bieden.
4. Framing
Sinds de digitalisering en het intensieve gebruik van WhatsApp, weten we allemaal als geen ander dat de manier waarop we iets zeggen veel belangrijker is dan wat je zegt. De manier waarop we iets zeggen wordt in de psychologie het frame van de boodschap genoemd. Framing gaat om perceptie en goede frames bestaan uit heldere beelden die emotie oproepen. Het doel van framing is om positieve associaties aan jouw boodschap te koppelen. Door het frame gedurende de klantreis terug te laten komen, verankerd deze zich snel in het brein. Denk hier eens goed over na als je bijvoorbeeld een call-to-action schrijft.
5. Beeld, Beeld, Beeld
Het brein verwerkt afbeeldingen veel sneller dan teksten. Gebruik dit in je voordeel om jouw boodschap over te brengen. Ons brein is geprogrammeerd om overal menselijk gezichten in te herkennen. Grijp de aandacht van de doelgroep door deze te verwerken in je boodschap. Tóch geen beeld maar een boodschap in de vorm van tekst? Gebruik dan metaforen, zodat de doelgroep jouw boodschap kan visualiseren in het brein.