Mensen hunkeren naar verbindingen – naar andere mensen, dingen en ideeën. Het creëren, onderhouden en laten groeien van een verbinding met doelgroepen is het nummer 1 doel in contentmarketing. Hoe doe je dat? We geven tien ideeën hoe je verbinding maakt met je publiek.
Tip 1: Geef je publiek de gelegenheid om vragen te stellen
Om een community op te bouwen, geef je je publiek een veilige ruimte om vragen te stellen die ze zonder oordeel kunnen stellen. Denk bijvoorbeeld aan livestreams, chats en FAQ’s. Je bouwt niet alleen een gesprek op, je biedt tegelijkertijd ook waarde. Bied ook altijd de gelegenheid om vragen of opmerkingen achter te laten.
Tip 2: Stel vragen aan je publiek
Praat met je klanten. Investeer in tijd, energie en middelen om je klanten te leren kennen, waar ze mee worstelen en wat belangrijk voor hen is. Zo zul je op een zinvolle en authentieke manier verbinding maken met je content.
Tip 3: Praat over je waarden
Wees authentiek en praat over waarom je doet wat je doet.
Tip 4: Kies de juiste held
Eén van de beste manieren om verbindingen met het publiek op te bouwen via contentmarketing, is door verhalen te vertellen met je klant als de held. Bedrijven kunnen je verhalen niet kopiëren, ze zijn uniek voor jouw bedrijf.
Tip 5: Werk samen met je publiek
Bouw voort op de ideeën van je publiek. Stop met het pushen van content op doelgroepen en begin met hen te bouwen.
Wacht niet tot het artikel live gaat om waarde te creëren. Gebruik het proces voor het maken van content als een kans om verbindingen op te bouwen met belangrijke beïnvloeders, zogenaamde zero-waste marketing. Je wint al voordat je op publiceren drukt. Jij bent de pers.
Tip 6: Reageer en deel
Stimuleer betrokkenheid en voer gesprekken. Deel relevante inhoud en mis geen kansen om met je publiek in contact te komen. Bouw een community, geen publiek. –
Tip 7: Praat met echte mensen
Maak het je missie om te begrijpen waar je publiek echt om geeft door rechtstreeks met klanten te praten en content te maken op basis van echte gesprekken. Als je persoonlijk spreekt met de mensen aan wie je schrijft, maak je content die echt hun interesses en zorgen weerspiegelt.
Tip 8: Maak verbinding
Organiseer regelmatig virtuele evenementen. Publiceer op LinkedIn en neem deel aan de opmerkingen. Zo sta je in verbinding met je doelgroep en krijg je nuttige feed-back.
Tip 9: Ontmoet je publiek persoonlijk
Blijf mooie en relevante content maken, maar vind ook manieren om je publiek persoonlijk te ontmoeten en met hen in contact te komen. Digitaal contact of face-to-face is toch anders.
Tip 10: Wees uniek en echt
Wees transparant en laat ook zien als het misgaat, dat maakt je uniek en geloofwaardig. Om een loyaal publiek op te bouwen, moeten mensen een emotionele band hebben met het merk en/ of de persoon die het merk vertegenwoordigt.