5 onmisbare content-tools voor marketeers

Welke tools helpen je echt bij het goed en snel maken, publiceren en promoten van content? In dit artikel delen we onze 5 favoriete content-tools.

1. Canva voor visuele content

Met stip op nummer 1 in mijn lijst met favoriete content tools staat Canva. Het is een vormgevingstool vol sjablonen en visuele elementen. Hier kun je van alles maken: een mooie A4, een omslagfoto voor Facebook of Twitter, een infographic, visitekaartje, een mooie Pin voor Pinterest. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken.

2. Yoast voor seo

Yoast is voor mij een onmisbare seo-plugin. De plugin toont je direct of je een webpagina voldoende geoptimaliseerd hebt voor de zoekopdracht waarvoor je gevonden wilt worden. Daarnaast checkt hij de leesbaarheid van je tekst, helpt je met schema waardoor Google beter snapt wat je op je pagina toont (bijvoorbeeld een recept of FAQ) en kun je beter sturen wat getoond wordt als bezoekers je pagina op hun social media gaan delen.

3. Squoosh voor afbeeldingen op je site

Te zware afbeeldingen op een webpagina zijn dodelijk voor je vindbaarheid en jagen je bezoekers weg. Omdat ze door hun gewicht traag laden haken je bezoekers eerder af, want die zijn ongeduldig. Mede daardoor haakt Google ook af en een snelle laadtijd van een webpagina is noodzakelijk als je vindbaar wilt zijn. Met een plugin op je site kun je afbeeldingen verkleinen, maar het best is om een afbeelding al als een lichtgewicht te uploaden. Dat doe je met Squoosh. Het fijne is dat je zelf kunt instellen hoeveel kwaliteit je wilt inleveren om op een laag aantal Kb’s uit te komen.

4. AddThis

AddThis is een gratis content tool waarmee je social media sharing knoppen aan je site toevoegt of pop-ups op je site plaatst. Maar ik ben vooral fan van AddThis omdat het ons extra inzicht in de effectiviteit van content biedt. In mijn dashboard zie ik namelijk direct welke artikelen het meest gedeeld worden door bezoekers en of dat via mail dan wel social media gaat. Inzicht in je meest gedeelde content komt goed van pas als je nieuwe content wilt gaan maken, want je weet nu welke content een snaar raakt en gewaardeerd wordt.

5. Feedly voor content curatie

Je kunt eigen content delen, maar vaak is het beter als je dat afwisselt met content van derden. Zo zien mensen jou of je bedrijf eerder als een onafhankelijk expert. Met Feedly heb je altijd je eigen bibliotheek met nieuwe artikelen over een specifiek onderwerp bij de hand. Jij stelt in welke sites goede bronnen zijn en Feedly verzamelt steeds de nieuwste content van deze sites. Zo heb je altijd een up-to-date overzicht.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven