5 SEO-tips voor een betere e-commerce-SEO

Wist je dat het aantal aankopen via webshops in 2021 is gestegen met 16%? De basis van dit succes: e-commerce SEO. Wij geven je vijf tips die jou helpen om de kansen die er liggen én waar je invloed op hebt, beter te benutten.

Tip 1: Bouw een heldere webstructuur

  • Gebruik breadcrumbs; Breadcrumbs is een soort virtueel kruimelspoor voor de bezoekers van je website. Door het spoor te volgen, kunnen ze in één oogopslag zien waar ze zich in de navigatiestructuur bevinden. Met een enkele muisklik is het mogelijk naar een bovengelegen categorie of de homepage te gaan. Eindeloos zoeken in menu’s is hierdoor niet langer noodzakelijk.
  • Gebruik logische benamingen voor je url’s en vermijd cijfers en gekke leestekens; gebruik het liefst categorie onafhankelijke url’s waardoor je ze voor meerder categorieën kunt gebruiken.

Tip 2: Pagination

Bij pagination deel je je categorieën op in verschillende pagina’s met een beperkt aantal producten per pagina. Zo hoeft er niet teveel content in één keer te worden geladen want dat maakt je pagina erg zwaar. Zorg wel dat je bezoeker ziet hoeveel pagina’s er in totaal zijn en op welke pagina je op dat moment bent.

Tip 3: Plan

Seizoenen spelen vaak een grote rol in je e-commerce resultaten. Weet wanneer je doelgroep jouw product nodig heeft en er dus de meeste vraag naar is. Zorg dat je ruim voor dit moment (zo’n anderhalve maand van tevoren) je landingspagina’s klaar hebt. Zet daarbij alle kanalen in om je producten te verkopen en hang hier de juiste tags aan.

Tip 4: Besteed veel aandacht aan visuals

Steeds meer mensen zoeken via image search naar producten. Hoeveel verkeer komt via afbeeldingen bij jou terecht? Dit kun je nagaan via Google Search Console. Geef je visuals goede namen mee en zorg voor goede afbeeldformaten in je broncode.

Tip 5: Stel filternavigatie in

Filters in je website zijn gebruiksvriendelijk, maar niet goed voor Google, er ontstaan teveel losse url’s. Hoe dan wel?

  • Robots.txt: sluit gefilterde url’s uit voor crawling
  • Noindex tag: hiermee kun je de juiste pagina laten ranken
  • Canonical wijzigen: hiermee geef je aan welke pagina je wil indexeren

.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven