Het maken van een goede content planning is de eerste stap naar het vergroten van je zichtbaarheid. Het iedere keer bedenken van nieuwe content kost veel tijd en creativiteit. Daardoor is het belangrijk om goed op tijd te beginnen aan een content planning. Het geeft duidelijkheid, rust en zorgt ervoor dat alles in goede banen loopt. In deze post staan 3 tips om je bij te spijkeren op het gebied van ijzersterke content planning.
Tip 1: Formuleer het doel van je content
Ten eerste is het belangrijk om het doel van de content die in de content planning komt. Stel duidelijke marketingdoelstellingen op en denk alvast aan het budget dat er beschikbaar is. Daarnaast is het verstandig om een duidelijk beeld te schetsen van je doelgroep zodat je weet wat voor soort content zal werken. Schrijf dit op en kijk hier na om de bedachte content te evalueren. Op deze manier zal er alleen content gepost worden die daadwerkelijk waarde toevoegt aan het behalen van je doelen.
Tip 2: Zorg voor een vaste indeling/structuur
Een duidelijk overzicht is essentieel in een content kalender. Het geeft je houvast en zorgt ervoor dat alles in een keer duidelijk is. Maak de volgende kolommen:
- Datum van publicatie
- Het soort content
- Voor welke doelgroep
- Op welk platform wordt het geplaatst
- Het onderwerp van de content
Tip 3: Kijk naar inhaakdagen
Op het internet staan verschillende inhaakkalenders waarin alle inhaakdagen van het jaar staan besproken. Hierin zijn de raarste nationale feestdagen te vinden die wellicht goed passen bij jouw doelgroep. Wanneer dit het geval is kan je goed inspelen op deze dagen en je kan het al ver van te voren plannen. Op de standaard feestdagen wordt al ontzettend veel gepost dus wees creatief en kijk naar wat voor inhaakdagen voor jouw doelgroep effectief kunnen zijn.
Tip: Wil jij leren betere teksten voor websites te schrijven? Dan is de training Klantgericht schrijven wat voor jou?
- In één dag leer hoe jouw klanten zoeken, kijken, scannen en lezen.
- Na de training weet hoe je met jouw teksten in kunt spelen op het leesgedrag van je klanten.