In 2022 is 51% van de B2C-marketeers van plan hun marketingbudget te verhogen. Waar gaan zij hun budget aan besteden? Hubspot deed wereldwijd onderzoek onder marketingprofessionals die werkzaam zijn in B2B- en B2C-bedrijven.
Trend 1: Korte video’s
Korte video’s boden in 2021 de op één na hoogste ROI voor B2C-marketeers, na influencer marketing. Destijds was TikTok de nummer één plek voor korte content, tegenwoordig strijden ook Instagram Reels en YouTube Shorts om de aandacht van gebruikers.
Korte video’s zijn een belangrijk onderdeel van sociale media. En volgens de gegevens nemen sociale media de leiding in marketinginvesteringen voor bedrijven.
De drie belangrijkste doelen die B2C-merken in 2022 voor ogen hebben:
- het vergroten van de naamsbekendheid (49%)
- het adverteren van producten (44%)
- het verhogen van de omzet (43%)
Trend 2: Influencer marketing
In 2022 is 61% van de in het onderzoek ondervraagde B2C-marketeers van plan er gebruik van te maken. Het is zelfs de op twee na hoogste trend waaraan ze prioriteit willen geven, na korte video’s en inbound marketing. Reden: het leverde in 2021 het meeste rendement op.
Het enige dat zou kunnen veranderen, is het type influencer: bedrijven richten zich niet alleen op de grootste en meest populaire influencers, anderen suggereren dat micro-influencers met minder dan 100.000 volgers effectiever kunnen zijn.
Trend 3: Audio
Slechts 19,1% van de B2C-marketeers gebruikt podcasts of andere audio-inhoud in hun marketing. Van degenen die het wel gebruiken, vindt 37,4% het één van hun meest effectieve trends.
Ruwweg 43% van de B2C-marketeers is van plan om hun investering in podcasts in 2022 te verhogen, terwijl 38,4% van plan is om het hetzelfde te houden. Deze gegevens gelden ook voor B2B-marketeers. Over alle industrieën heen, erkennen merken de kracht van audio content.
Trend 4: Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Meer dan ooit willen en verwachten consumenten dat merken transparant zijn en een standpunt innemen op sociale media. In de afgelopen twee jaar, met name in het hoogtepunt van de COVID-19-crisis en de roep om sociale rechtvaardigheid, zijn consumenten merken meer verantwoordelijk gaan stellen. In 2022 zullen merken aan die vraag tegemoet moeten komen.
Trend 5: Inbound marketing
Bij inbound marketing gaat het erom consumenten te ontmoeten waar ze zijn. In plaats van marketinginspanningen die berichten naar consumenten duwen, richt dit zich op het aantrekken van consumenten naar jou toe.
Na korte video’s is inbound marketing de belangrijkste trend waar marketeers volgend jaar in zullen investeren. Meer dan 80% van de marketeers is zelfs van plan om hetzelfde budget te behouden of meer uit te trekken voor deze strategie.