Er is de laatste tijd nogal eens wat commentaar en kritiek op corporate bloggen door medewerkers of door de CEO/eigenaar. Mijn collega Vincent schreef er naar aanleiding van een onderzoek van Forrester als eens een artikel over. Deze week kreeg ik bij een lead van StepFree te horen: ‘corporate bloggen is toch not done meer?’ , hetgeen mij er toe heeft aangezet hier toch even te melden dat ik het daar NIET mee eens ben.
Ik ben van mening dat het aangetoonde wantrouwen (bij sommige consumenten) geen reden moet zijn voor kleine en/of grote bedrijven om GEEN corporate weblog te laten voeren door medewerkers en/of de CEO. In het geval van een blog door de CEO kan ik me wel voorstellen dat er veel kritiek is, aangezien die lang niet altijd geschikt zijn als bloggers en een slechte blogger zal nooit enthousiast publiek trekken. Guru Seth Godin noemt een aantal voorwaarden voor succesvolle blogs. Als de CEO niet minimaal aan vier van die voorwaarden voldoet is het blog volgens hem als kansloos. De voorwaarden zijn: openhartig/oprecht, urgentie, tijdigheid, kernachtig, controversieel en bruikbaar. Jij en ik weten natuurlijk dat de meeste CEO’s hier niet aan kunnen voldoen, al vind ik de uitspraken van Godin vaak wat extreem zwart wit (doet hij bewust overigens denk ik).
Er zijn echter wel degelijk redenen om toch een corporate weblog bij te houden als bedrijf, zowel zachte als harde redenen. HubSpot kwam deze week met een aantal keiharde data die laten zien waarom blogs voor vooral kleine bedrijven zo ontzettend interessant kunnen zijn. Uit een onderzoek onder 1531 bedrijven bleek dat bedrijven met een blog maarliefst 55% meer bezoekers trekken dan bedrijven zonder blog. Tevens bleken bedrijven met blogs 97% meer inkomende links te ontvangen dan bedrijven zonder blog, klinkende cijfers! Als toetje bleek uit dit onderzoek ook nog eens dat bedrijven met een blog 434% meer geïndexeerde pagina’s hebben dan de bedrijven zonder blog.
Toch zijn niet enkel de keiharde data de moeite waard, hoe indrukwekkend ze ook zijn. Men moet ook de zachte voordelen van corporate blogging niet vergeten. Zo maakt het je bedrijf een stuk menselijker en transparanter, aangezien klanten in direct contact met je kunnen treden en kunnen zien dat je een expertise in de markt hebt. Daarnaast bleek uit eerdere onderzoeken (bijvoorbeeld door de Universiteit Twente in 2007) dat klanten wel degelijk een beter/positiever gevoel krijgen bij bedrijven met een blog dan bij bedrijven zonder blog.
Kortom, denk je over het opstarten van een blog, laat je dan niet kisten door wat kritiek. De aanhouder wint, en dan zul je de vruchten plukken!