Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat slechts 16% van de mensen informatie van bedrijfsblogs vertrouwt. Corporate blogs scoren daarmee niet alleen lager dan autoriteiten als kranten en nieuwssites, ook radio, tv, bedrijfsmail en zelfs pagina’s binnen sociale netwerken van een bedrijf scoren hoger in het onderzoek. Wat gaat hier mis, en wat kunnen online marketeers en corporate bloggers hieraan veranderen?
Inhoudsopgave
Vertrouwen informatiebehoefte
Allereerst moet ook vermeld worden dat mensen in het algemeen uberhaupt geen of weinig vertrouwen in informatie vanuit bedrijven hebben. Waarom zou je een bericht van een bedrijf ook meer vertrouwen dan een nieuwsartikel of een post op een onafhankelijk blog? Je mag er toch vanuit gaan dat een bedrijf er meer belang bij heeft een zonniger beeld te schetsen! Op zich is dit dus geen hele rare score. Dat wil echter niet zeggen dat we ons zomaar neer moeten leggen bij lage scores, er gaan dingen mis!
Hoe en waarom van bloggen
Een van die fouten is dat er niet wordt nagedacht over hoe en waarom er geblogd gaat worden. De sleutel van bloggen is meerwaarde te bieden aan consumenten, zonder dat zij het idee hebben een corporate blog te bezoeken. Daarmee bedoel ik dat consumenten niet het gevoel moeten hebben een corporate blog te bezoeken zoals in hun beleving een corporate blog is, namelijk top-down communicatie. Het blog moet om de consument draaien, niet om het bedrijf!
Segmenteer doelgroepen
Zoals in het boek “the Groundswell” (leestip!) beschreven staat, zijn consumenten onder te verdelen in verschillende groepen. Breng daarom eerst in kaart wie je consument is en pas je blog daar op aan. Voorbeeld? Wil je klanten helpen, blog dan over oplossingen voor hun problemen met je product. Heb je een betrokken en meedenkende groep klanten, geef deze dan ook de mogelijkheid mee te denken in innovatie en productontwikkeling.
Dus heb je een corporate blog, of wil je er een starten, bedenk dan eerst of je dit voor jezelf of voor je klant doet. Doe je het voor jezelf: begin er dan nog niet aan. Doe je het voor de consument: kijk dan eerst goed wie deze is en wat deze van een corporate blog van jouw bedrijf verwacht.