Zojuist bereikte mij middels een van de medewerkers van Océ het nieuws dat het bedrijf gestart is met een corporate weblog dat geheel in het teken staat van de ColorWave600 printer. Het eerste artikel dateert van 5 maart, en het blog is gebouwd met WordPress.
In gesprek met Rob van Nuenen van Océ werden de bedoelingen en redenen duidelijk. Het bedrijf wil middels het weblog klanten en andere geïnteresseerden de mogelijkheid geven al het nieuws rondom de Océ ColorWave 600 te bekijken en volgen. Het nieuws is verdeeld in de volgende rubrieken:
- Hardware
- Software
- Supplies
- Service
Daarnaast wil Océ het blog ook gaan gebruiken voor het beschikbaar stellen van nieuwe downloads voor de ColorWave600.
In de woorden van Océ: “Op deze wijze proberen we een platform te creëren voor onze ColorWave 600 gebruikers. Door de deling van kennis en het voorzien in oplossingen trachten we de ColorWave ervaring zo optimaal mogelijk te laten zijn. Ook de ervaringen van andere ColorWavers zijn te lezen en bezoekers kunnen daarop reageren. Een ervaring van de ColorWave 600 in al zijn mogelijkheden.
Het is een stap vooruit in de communicatie richting klanten, maar vooral MET klanten. Het komt in mijn beleving nog niet vaak voor dat een B2B organisatie een dergelijk extern blog start met alle risico’s van dien.”
Dit is natuurlijk een mooi verkooppraatje, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Er zijn weinig B-to-B organisaties die gebruik maken van corporate weblogs. Het is echter ook een feit, getuige eerder onderzoek, dat corporate blogs over het algemeen erg slecht vertrouwd worden door klanten en belanghebbenden….
Als we dat laatste gegeven eens naast het corporate blog van Océ leggen, dan vallen een aantal dingen op. Ten eerste denk ik dat het slim is dat er gekozen is voor een corporate blog voor 1 specifieke printer. Dit biedt meer segmentatie ten opzichte van een bepaalde niche, hetgeen tot meer vertrouwen kan leiden. Op die manier kan Océ sneller inspelen op specifieke klanten, hetgeen op een ‘overall’ corporate blog een stuk lastiger is. Ten tweede wordt het blog echt ingezet vanuit een ‘voorlichting en hulp’ oogpunt, en dus niet als verkooptool. Ook dat draagt bij aan het vertrouwen.
Al met al dus een initiatief dat zeker als positief gezien moet worden, al is het resultaat natuurlijk nog afwachten. Er zijn ook nog wel een aantal verbeterpunten te benoemen, zoals het wel erg basic design, en de karig gevulde ‘expert’ pagina. Als je het geheel dan persoonlijk wenst in te steken (wat erg slim is), plaats dan naast enkel een foto bijvoorbeeld ook een persoonlijk stukje tekst waarin de experts zichzelf voorstellen. Bovendien is er door het (nog) geringe aantal posts ook nog geen oordeel te vellen over de kwaliteit van de content.