Corporate weblogging: interview met Suzanne Mooij van Independer.nl

2 jaar terug maakte Independer.nl een keuze! Ze kozen om op de site een corporate weblog te gaan vormgeven en beheren. Nu, 1 miljoen bezoekers, enkele duizenden reacties en 1 DutchBloggie later, leek het ons interessant een terug te kijken naar de successen en drempels die Independer.nl is tegengekomen. We interviewen: Suzanne Mooij.

Suzanne, wat is je functie bij Independer? Zelf ben ik Marketeer. Ik houd me onder andere bezig met alle content op Independer.nl en op het weblog. Samen met ons Marketingteam besteed ik elke dag aandacht aan ons weblog: artikelen schrijven en bedenken, nieuwe onderdelen verzinnen, de organisatie erbij blijven betrekken.

Waarom een corporate weblog voor Independer? We zijn het weblog in de eerste plaats begonnen om de dialoog met onze klanten aan te kunnen gaan. Daarnaast wilden we graag meer van ons bedrijf laten zien. Wie zijn de mensen achter Independer.nl? Zodoende hebben we later ook nieuwe categorieën op het weblog gezet, zoals Werken bij Independer.nl. Ook wel bijzonder is ons Feuilleton, een recent verslag van onze nieuwe strategie, waarin we heel open zijn over alles wat we onderweg tegenkwamen. Als Independer.nl zijn we erg voor transparantie, en daarom is het weblog ook een plaats waar mensen meer kunnen lezen over Independer.nl als bedrijf en de medewerkers erachter.

Welke doelstellingen / KPI’s hebben jullie gekoppeld aan het weblog? Het weblog zou een succes zijn als we de dialoog met onze klanten aan konden gaan. Dat is inmiddels aardig gelukt: we hebben inmiddels ruim 4500 reacties binnen. En waar we het weblog begonnen met een klein groepje, is inmiddels het hele bedrijf erbij betrokken en geven alle collega’s inmiddels reacties.

Hebben jullie inzicht in wat consumenten/klanten van het blog vinden? Is hier weleens naar gevraagd? We hebben dit eigenlijk nooit gevraagd (het is misschien wel een idee om dat eens te vragen in een poll). Maar er zijn genoeg mensen die ons weblog bezoeken en er zijn doorlopend mensen die vragen stellen. Dat geeft wel aan dat ze hun weg weten te vinden. En we staan altijd open voor suggesties.

Wat zijn de meest voornaamste ervaringen/eyeopeners geweest tijdens de eerste 2 jaar van het blog? Wat hebben jullie geleerd? We hebben de afgelopen twee jaar vooral gemerkt hoeveel tijd een succesvol weblog kost. Je moet altijd actueel blijven en snel reageren.

Wat zijn de valkuilen gebleken van dit corporate blog, welke drempels zijn jullie tegengekomen?
Een valkuil zou de betrokkenheid van de organisatie kunnen zijn. Een weblog als dit werkt alleen als de hele organisatie erbij betrokken is; het kan niet alleen vanuit Marketing getrokken worden. Vooral omdat je vaak inhoudelijke kennis nodig hebt, en die ligt toch bij de specialisten op de verschillende afdelingen. Gelukkig is dat iets wat ook zij al snel inzagen en mede daardoor is het weblog zo succesvol geworden. De hele dag door reageren verschillende collega’s op diverse berichten en vragen van consumenten. En dat waarderen consumenten.

Wat zijn de cijfermatige resultaten van het weblog geweest, met name ook qua traffic naar de website van Independer.nl zelf. Maar een klein gedeelte van de bezoekers klikt vanuit het weblog door naar de vergelijkingen op Independer.nl. Dat hadden we ook niet verwacht, want het weblog heeft een andere functie en bedient daarmee ook een heel andere doelgroep. Het is echt een aanvulling op onze pure productvergelijkingen . Overigens is er wel veel traffic vanaf de vergelijkingen naar het weblog.

Worden conversies vanuit het weblog naar de independer.nl producten gemeten, en zoja, hoe?
Ja, dit meten we door middel van onze bestaande systemen. De conversie is niet zo hoog, maar zoals al eerder aangegeven vinden we dat niet erg. Mensen die op het weblog zitten, bevinden zich in een andere fase van het proces. Die zijn meer op zoek naar informatie, of willen ons een vraag stellen.

Kun je in enkele zinnen samenvatten of het corporate blog voor jullie een succesvolle move is geweest, en waarom? Het weblog is voor ons zeker een succesvolle zet geweest. Niet direct vanuit direct commercieel oogpunt, maar het doel was de dialoog aan te gaan met de consument. En dat is zeker gelukt: we hebben veel geleerd van onze bezoekers.. Het is daarnaast zelfs veel meer geworden dan dat. We bedienen nu ook andere doelgroepen met het weblog, zoals pers en sollicitanten. We geven echt een kijkje achter de schermen van Independer.nl, op een transparante manier. Dat houdt ons scherp.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven