Ze waren er al wat langer, maar worden tegenwoordig weer steeds meer gebruikt: QR-codes. Je biedt je publiek hiermee extra gemak, het verhoogt de aankoopintentie van je publiek én je kunt online en offline integreren. Gebruik jij ze al voor jouw bedrijf? We geven je tips hoe je ze in kunt zetten en er zo optimaal mogelijk kunt inzetten.
Diverse toepassingen
- Op informatieborden: tijdens het wandelen in de natuur krijg je meer info of een filmpje over de plek waar je op dat moment bent. Niet overal is een QR-code van toegevoegde waarde: op een bord langs de snelweg voegt het weinig toe.
- Op drukwerk: je ontvangt nog extra informatie, een filmpje of handige tips; hiermee breng je verdieping aan in het onderwerp voor de mensen die écht interesse in je product of dienst hebben.
- In winkels: de laatste jaren verschijnen in steeds meer winkels QR-codes in de schappen. Die bieden de consument op de winkelvloer extra informatie en beleving. Bijvoorbeeld een instructievideo waarop de montage van het product getoond wordt of recepten die met het betreffende product bereid kunnen worden.
- Bij betaling: met name daar waar een pinautomaat ontbreekt, neemt het gebruik van QR-codes enorm toe. Denk bijvoorbeeld aan het collecteren aan de deur. Mensen hebben nauwelijks muntgeld in huis, dan is de inzet van een QR-code om direct te betalen een uitkomst.
Zeven tips voor het gebruik
Tip 1: Bepaal je doel
Het plaatsen van de code alléén mag nooit je doel zijn. Wat wil je ermee bereiken? Bedenk of een QR-code het juiste middel is om je doel te bereiken en of je de mogelijkheden van het middel optimaal benut. Hoe gemakkelijker je het voor je klant maakt, hoe waarschijnlijker dat de code ook gescand wordt.
Tip 2: Communiceer wat de code belooft
Zorg dat direct duidelijk is wat de code oplevert voor de persoon die de QR-code scant, bijvoorbeeld door de code te integreren in een duidelijke call-to-action. Bied je doelgroep de mogelijkheid om de interactie met je merk op te zoeken.
Tip 3: Maak een goed leesbare code
Het lijkt een open deur, maar voor een QR-code die mensen gaan gebruiken, is het essentieel dat deze goed leesbaar is. Dat betekent concreet:
- niet te klein. De minimale afmeting op papier is 1,5 x 1,5 cm. Maak gebruik van een URL-shortner zoals Bitly waardoor de code simpel en leesbaar wordt.
- houd rekening met de afstand. Zet je de code buiten in, houd dan rekening met de afstand: een piepkleine QR-code kan niet op 10 meter afstand gescand worden.
- zorg voor voldoende contrast: de traditionele zwart-wit combinatie is nog altijd het beste leesbaar. Wil je de code graag in je huisstijl? Controleer dan vooraf of deze voldoende leesbaar en scanbaar is, ook op een wat ouder toestel.
Tip 4: Houd rekening met de lange termijn
Zorg dat zowel het offline product als de online verwijzing een tijdje mee kunnen en niet al te snel gedateerd zijn
Tip 5: Zorg voor een goede plek
Is je QR-code voldoende zichtbaar? Dan heb je meer kans dat mensen de code gaan gebruiken. Link ook naar de juiste plek op je website, graag zo concreet mogelijk (naar een mogelijke actie).
Tip 6: Zorg voor een mobiele website
Als iemand een QR-code scant, doet hij of zij dat vanaf een mobiel apparaat. Zorg dat je website hierop ingericht is, de juiste info op een aantrekkelijke manier aanbiedt en snel laadt.
Tip 7: Maak je resultaten meetbaar
Eén van de grote voordelen van QR-codes is dat ze je offline marketingactiviteiten meetbaar maken. Verzamel en analyseer de data om inzicht te verkrijgen in het rendement op je investeringen. Let daarbij op het aantal scans, maar ook de duur ervan. Gebruik je dezelfde code op verschillende uitingen, maak dan verschillende short-urls aan zodat je kunt meten waar je het meeste succes hebt.
Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!
- In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
- Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.