Sociale media veranderen altijd om aan de behoeften en interesses van de gebruikers te voldoen. Nieuwe social media platforms ontstaan om specifieke doelgroepen te bedienen of om eens iets anders aan te bieden.
Niet alle nieuwe sociale media-apps zullen zo succesvol worden als TikTok. Maar ze laten wel zien hoe sociale trends en verwachtingen van gebruikers zich in de loop van de tijd gaan ontwikkelen. Als je de onderstaande 5 platforms nog niet gebruikt is het zeker de moeite waard om ze eens te bekijken.
Omdat TikTok zo snel is gegroeid, associëren veel mensen het nog steeds met Gen Z-dansfilmpjes. Maar in 2022 kun je alle soorten inhoud op TikTok vinden – evenals zeer betrokken gebruikers die via het platform nieuwe merken en producten willen ontdekken.
Clubhouse is een audio-app met chatrooms waar gebruikers kunnen binnenvallen om naar live gesprekken te luisteren.
Een van de nieuwere apps voor sociale media op deze lijst, Clubhouse, werd in maart 2020 uitgebracht voor iOS. Een Android-versie volgde in mei 2021. Tussen die twee data explodeerde de app in populariteit en telde in december 2021 twee miljoen actieve wekelijkse gebruikers .
Patreon, opgericht in 2013, stelt makers van inhoud in staat om geld te verdienen met abonnementen. In ruil voor hun financiële steun krijgen abonnees toegang tot exclusieve, reguliere inhoud en kunnen ze communiceren met makers van inhoud. Sinds de oprichting is Patreon uitgegroeid tot meer dan 250.000 makers en meer dan acht miljoen betaalde abonnees.
Voor makers die een aanhang hebben ontwikkeld op andere platforms zoals YouTube of Instagram, kan Patreon meer eigendom en controle over de inkomsten bieden. Patreon biedt twee modellen: een maandelijks abonnement of een abonnement waarmee je per post kunt betalen.
Reddit, opgericht in 2005, is niet bepaald een nieuw platform. Maar ondanks dat het een van de meest bezochte websites ter wereld is met 50 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, wordt het nog steeds over het hoofd gezien door veel merken en marketeers.
Public is opgericht in 2019 en is zowel een investeringsapp als een sociaal netwerk voor gebruikers die geïnteresseerd zijn in financiën, cryptocurrency en beleggen. Gebruikers kunnen hun portfolio’s beheren via de app, maar ook privé berichten uitwisselen en deelnemen aan discussies op openbare kanalen.
In de eerste 18 maanden groeide Public uit tot meer dan een miljoen leden door zich te concentreren op diversiteit en toegankelijkheid, door te proberen nieuwe investeerders te bereiken, evenals degenen die ondervertegenwoordigd zijn in de financiële sectoren. Het heeft nu meer dan 3 miljoen leden, van wie 40% vrouwen