Op vrijdag 25 november is het Black Friday, overgewaaid uit Amerika. Het is de vrijdag na Thanksgiving en markeert het begin van het winkelseizoen voor de feestdagen. Black Friday raakt ook in Nederland steeds meer ingeburgerd en het is dé dag waarop je als consument met gigantische kortingen (online) kunt kopen. Bedenk hoe jouw organisatie hierin staat. Bereid je je voor op mooie aanbiedingen die je publiek niet wil missen? Of doe je het anders en wil je ook je steentje bijdragen in de klimaatcrisis? Dan wordt het niet Black Friday, maar Green Friday. Het is aan jou. Wij geven je zeven tips, ter voorbereiding en inspiratie.
Tip 1: Wordt het Black Friday of Green Friday?
Bedenk of en waarom je meedoet aan deze dag. Wil je je klanten mooie kortingen aanbieden? Of wil je een statement maken zoals Dille & Kamille dat ook doet. Zij zijn in 2018 gestart met Green Friday. Een dag waarop ze aandacht vragen voor de natuur en een tegengeluid laten horen. Zij sluiten op deze dag hun winkels én de webwinkel en doen vrijwilligerswerk in de natuur. Een soortgelijke actie kan ook voor jouw organisatie interessant zijn om juist in deze tijd een tegengeluid te laten horen. Bedenk wel dat je het ook echt moet menen en zie het niet als vorm van greenwashing, daar prikken consumenten snel doorheen.
Tip 2: Verbind je online winkel met social media
Steeds meer doen consumenten hun aankopen via social media. Verbind daarom je online winkel met platforms zoals Facebook, Instagram en YouTube. Dit leidt niet alleen tot meer online inkomsten, maar ook tot nieuwe volgers naar je merk.
Tip 3: Zet e-mailmarketing in
Maak je publiek tijdig attent op je acties op deze dag. Dit kun je via social media doen, maar ook via een e-mailing. Stel tijdig een e-maillijst samen met potentiële klanten. Houd hen op de hoogte van jouw acties en bied hen korting in ruil voor hun aanmelding. Het voordeel van een dergelijke lijst: ook ná 25 november kun je hen benaderen met mogelijke acties.
Tip 4: Schenk aandacht aan je bestaande klanten
Geef niet alleen potentiële klanten een mooie korting, verwaarloos ook je bestaande klanten niet. Laat zien dat je hun trouw waardeert en bied hen exclusieve deals of een leuk event.
Tip 5: Zorg dat je website er klaar voor is
Hoe langer het duurt voordat je site is geladen, hoe groter de kans dat gebruikers hun geduld verliezen en hun aankopen opgeven. Laat dus niets aan het toeval over en zorg verbeter de conversiepercentages van je website.
Zorg dat de pagina’s waarop zich de aanbiedingen bevinden er volledig en aantrekkelijk uitzien. Met duidelijke foto’s en beschrijvingen.
Tip 6: Creëer een gevoel van urgentie
Verleid de consument om direct te handelen en hun aankoop niet te lang in het winkelmandje te houden. Dit doe je onder andere door te laten zien wat de voorraad is. Maar ook tijdgevoelige taal zoals ‘laatste kans’ of ‘alleen vandaag’ dragen hieraan bij.
Tip 7: Is er na leven ná 25 november?
Denk na hoe je nieuwe én bestaande klanten wilt opvolgen. Benader hen via e-mailing en blijf hen aan je binden. Maar bedenk ook dat de feestdagen er aan komen en hoe je deze vanuit verkoop en social media wilt aanpakken. Een concrete kalender waarin alle acties een plek krijgen en een contentplanner die laat zien wanneer je over welke actie online communiceert, geeft je inzicht en laat je niet voor verrassingen staan.
Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!
- Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
- Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.