Ik heb al eerder aangegeven dat ook blogs tot de social media behoren die je kunt inzetten bij leren. In een van mijn eerdere blogs heb ik bijvoorbeeld de microblog Twitter besproken en voorbeelden gegeven van succesvol gebruik van Twitter in leersituaties. Maar hoe zit het eigenlijk met al die andere blogs? Kunnen ze daadwerkelijk iets toevoegen aan leren? Welke waarde hebben ze dan en benutten we die waarde voldoende?
Ik ben ervan overtuigd dat je van blogs en bloggen kunt leren en naar mijn idee kun je daarbij drie verschillende manieren onderscheiden. De eerste is ze zelf schrijven, de tweede is die van anderen lezen en de derde is reageren op andere blogs. Ik weet dat blogs ook worden gebruikt voor de logistieke kant van leren (bijvoorbeeld laatste nieuws over lessen/colleges), maar die invulling laat ik hier buiten beschouwing.
Zelf blogs schrijven
Ik zie bij zelf blogs schrijven twee belangrijke leerdoelen. Allereerst breng je met een blog focus aan in de gedachten die je hebt. Schrijven helpt om gedachten te ordenen, zaken voor jezelf te verduidelijken en aan te scherpen. Wat vind ik nou eigenlijk of wat wil ik nou eigenlijk vertellen? En die focus heeft je lezer nodig, want je hebt niet de mogelijkheid om alles wat je hebt staat nog eens mondeling toe te lichten. Je blog moet gewoon helder zijn voor je lezers. Mooie bijkomstigheid is dat je met een blog je kennis of mening vastlegt.
Het tweede leerdoel is zelfpresentatie. Voor veel mensen is zelfpresentatie geen makkelijke opgave, omdat ze van mening zijn dat ze daarbij aan enorm hoge eisen moeten voldoen. Een blog is een laagdrempelig medium dat voor iedereen toegankelijk is en dan ook door velen wordt gebruikt, zowel door goede als door slechte schrijvers. Je kunt dus makkelijk jezelf presenteren met het idee dat de kwaliteitslat niet al te hoog ligt. Enige drempel is vaak het gebrek aan kennis om een blog te starten, maar die praktische kant is te leren.
Blogs lezen
De leerdoelen liggen in dit geval voor de hand. Blogs vormen natuurlijk een onuitputtelijke informatiebron voor elk onderwerp dat je maar kunt bedenken. Van wetenschappelijke verhandelingen over psychotherapeutische behandelingen tot praktische instructies voor het bereiden van marinades voor de kipsaté.
Reageren op blogs
Bij blogs horen comments. Ik weet niet wie dit ooit heeft gedacht, maar het zal wel een oorsprong hebben in de lezerreacties zoals we die in printmedia kennen. Reageren op blogs en met elkaar in discussie gaan rond blogonderwerpen is een prima manier om kennis uit te wisselen en daardoor weer tot nieuwe inzichten te komen en meningen aan te scherpen. Juist uit dit soort communicatie ontstaan weer nieuwe ideeën die anders niet naar boven waren gekomen, omdat er geen trigger was om erover na te denken.
Waarde benutten
Wanneer we het eens kunnen zijn over de toegevoegde waarde van bloggen en blogs voor leren, dan valt er voor organisaties nog veel te winnen. Door bijvoorbeeld intern bloggen over relevante onderwerpen sterk te promoten. Daarmee worden alle leerdoelen geraakt: focus, zelfpresentatie, kennis loggen, kennis uitwisselen en kennis uitbreiden door reactie en discussie. En natuurlijk kost bloggen tijd en natuurlijk kost blogs lezen tijd, maar leren kost nou eenmaal tijd. Het is beter om je te focussen op wat leren oplevert. Doen dus.