Waarom, hoe en hoe vaak schoon je je e-maillijst op? Een overzicht met handige tips

Gemiddeld bekijkt 99% van de mensen elke dag hun e-mail. Maar haalt jouw e-mail het ook? De eerste stap: een schone e-maillijst. Dit houdt je e-mailbetrokkenheid hoog en je uitschrijf- en spampercentages laag. Waarom zou je je e-maillijst opschonen, hoe vaak, hoe en wat zijn de best practices.

Waarom zou je je e-maillijst opschonen?!

  • Hiermee beperk je het aantal afmeldingen; evalueer de betrokkenheid en verwijder abonnees die niet langer geïnteresseerd lijken te zijn voordat ze op de uitschrijfknop drukken.
  • Het vermindert je spamklachten; het is niet goed voor je reputatie en je deliverability kan eronder lijden.
  • Het verbetert je deliverability; hoe schoner je lijst, hoe groter het aantal abonnees dat ze wil openen.
  • Het houdt de kosten laag; door abonnees te verwijderen die je e-mail niet openen, betaal je ook niet onnodig (je betaalt voor het aantal e-mails dat je verstuurt).

Door ervoor te zorgen dat je e-maillijsten schoon zijn en op het juiste publiek zijn gericht, verhoog je je ROI en verlaag je de kans dat je marketinge-mails als spam worden gemarkeerd. Het opschonen van je e-maillijsten geeft je een betere kans om je publiek te bereiken en te betrekken.

Hoe vaak moet je opschonen?

Elk bedrijf is anders. Opschonen kan maandelijks, driemaandelijks, tweejaarlijks of jaarlijks gebeuren, maar het zou minstens één keer per jaar moeten gebeuren. Als je bekijkt hoe vaak je je lijsten moet opschonen, bekijk dan ook je open- en doorklikratio, afmeldingen en spamratio’s. Kijk ook naar het aantal abonnees dat elk kwartaal binnenkomt – als dat hoog is, is het slim om je lijsten vaker te controleren.

Hoe schoon je op?

Tip 1: Identificeer inactieve abonnees

Voordat je gaat schrappen, bepaal je of een abonnee echt inactief is of gewoon niet betrokken. Misschien heb je nog een kans om ze over te halen; een inactieve abonnee heeft misschien alleen wat gerichte marketing nodig om zijn belangstelling voor je e-mails op te frissen. Stel criteria op voor wat “afhaken” betekent. Hoe lang hebben ze geen e-mail geopend? Identificeer inactieve abonnees en plaats ze op een afzonderlijke lijst, filter op gemeenschappelijke thema’s en bepaal een strategie om hun interesse te wekken. Dat kan een kortingscode, een gepersonaliseerde onderwerpregel of een andere strategie zijn. Werk dit allemaal niet, dan kun je de abonnee markeren als niet betrokken en inactief.

Tip 2: Identificeer de redenen voor bounces

Er is een verschil tussen een harde bounce en een zachte bounce. De harde is een permanent probleem, zoals een inactieve e-mail, en de tweede is een tijdelijk probleem, zoals een volle inbox.

Verwijder e-mails met een harde bounce, maar houd zachte bounces in de gaten, want het probleem kan na verloop van tijd oplossen.

Tip 3: Controleer op spamfilters

Verwijder abonnees die je e-mail als spam markeren onmiddellijk. Spamfilters schaden je deliverability en reputatie. Als een abonnee je e-mails niet langer nuttig vindt, neem dan afscheid door hem of haar van de lijst te verwijderen.

Tip 4: Verwijder inactieve abonnees

Maak tenslotte aparte lijsten voor alle bovenstaande categorieën en verwijder e-mails van je lijst die niet langer actief zijn, het is het beste voor je deliverability en engagementcijfers.

Best practises

  • Zorg voor een goede routine en kijk zowel naar de kwantiteit als kwaliteit van je gegevens. Controleer op duplicaten, typefouten en e-mailadressen met het woord “spam” erin, zodat je e-mails naar de juiste persoon worden gestuurd en niet bouncen.
  • Bouw een extra stap in en overweeg het gebruik van dubbele opt-ins om ervoor te zorgen dat je abonnees je e-mail écht willen.
  • Beheer het bouncepercentage en maak onderscheid in zachte (tijdelijk) en harde (permanent) problemen met de bezorgbaarheid.
  • Gebruik automatisering; denk bijvoorbeeld aan het automatisch instellen van inactieve abonnees op een aparte lijst om hierop een herbetrokkenheidscampagne in gang te zetten.  Of verwijder abonnees uit e-mailworkflows of campagnes die niet langer op hen van toepassing zijn.
  • Zorg voor een “opt down”-optie waarbij abonnees kunnen kiezen hoe vaak en welke e-mails ze van je willen ontvangen.
  • Begrijp je publiek. Ga na in hoeverre je huidige doelgroep overeenkomt met je ideale doelgroep en onderneem actie. Meet je succes niet af aan het aantal abonnees, maar aan de kwaliteit van de abonnees en de acties die ze ondernemen als gevolg van je e-mail.
  • Verwijder inactieve abonnees als het ondanks een hernieuwde campagne niet lukt om ze aan je te binden. Zo schaad je je e-maildeliverability en conversieratio niet.


Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven